الجمعة، نوفمبر 23، 2007

وصلي تاج..وصلي تاج..هيه..هيه..........

السلام عليكم
وصلي تاج من أخويا دكتور حر
دا أول تاج يوصلي من أول ما بدأت التدوين
فأنا فعلا فرحان
بس برده مكنتش عاوزه يجيلي الآن
دا أنا طيب وعلى نياتي
نبدأ؟
يلا.....
*****
لو مكنتش مصري بس عربي كانت هتبقى إيه نظرتك للمصريين
واللي بيحصل في مصر دلوقتي؟
والله هتكون نظرة إشفاق على المصريين
لأنهم ناس غلابة
وهتكون نظرة إحتقارلرؤساء البلد
علشان هم مش عارفين ينهضوا بيها
أنا بكلم من حيث إني مش مصري
وأنا هعيش على المثل"لولمأكن عربيا ..لودت أن أكون مصريا"
لو
كنت أوروبي أو غير مسلم بردو إيه نظرتك للعرب والمسلمين؟
هقول الحمد لله الذي هداني للإسلام قبل أن أرى المسلمين
وأبوس إيدي وش وضهر علشان خلاني مسلم
والمشكلةمش في الإسلام
المشكلة في المسلمين
زي ما قال أخونا عبدالرحمن عياش
لوقالولك إنت بقيت رئيس جمهورية هتعمل إيه؟
على فكرة..أنا من صغري كنت بحب أكون الرئيس .ليس المرؤوس
واسم النبي صايني وحارسني..أنا واد ذكي
أول حاجة هعملها ..هعمل زي ما عملت أمريكا أول ما دخلت العراق
هطلع المساجين..السياسيين.والإخوان من الحبس
تاني حاجة..هعدل الدستور طبعا..طبعا
تالت حاجة ..هعين تشكيلة الوزارة من الإخوان
رابع حاجة...أصلح إلي خربه سلفي
خامس حاجة أحاول أرضي الشعب
سادس حاجة ..وبعد ما الأمور تتصلح وتبقى التمام التمام
هتنازل عن الحكم
لوكان ينفع ترجع طفل تاني وتخليك طفل علطول هترجع؟ وليه؟
طبعا مش هرجع
أنا لما صدقت إن بقيت كبير
وأنا صغير إلي كان بيقولي ياصغير
كنت بهريه ضرب
لوإنت طبيب وعندك مريض ميؤوس من حالته أيهما تفضل إنك تصارحه بالوضع وتقوله كل شيء بأمر الله في الاخر
ولا تغرس فيه الامل لغاية لما يموت؟
أنا لو شوفتو واحد عاقل هصارحه
ولو مكنشي..هقول لعيلتوا
من الأخر..هغرس فيه الأمل
دا لو كنت دكتور بعيد الشر عني
لوسمح لك برؤية الرسول عليه الصلاة والسلام وإنك تقوله كلمة واحدة بس
أو جملة واحدة بس هتكون إيه؟
أنا أصلا هكون مصدوم
بس هقوله..أريد أن أكون رفيقك في الجنة
يارب ثبتنا على الحق
لو
خطبت واحدة أو اتخطبتي لواحد وأثناء الخطبة اكتشفت أو
اكتشفتي إن الطرف الآخر غير قادر على الإنجاب هيكون تصرفك إيه؟
أنا بحب العيال الصغييرين قوي
ممكن علشان ماما مجبتليش عيال صغيرين ألعب معاهم
بس أنا طبعا هتفهم الوضع علشان أنا طبعا هكون بحبها
وهيكون فيه حل
وإذا ما كنش
بلا خلفة...بلا قرف..لا عيال ووجع دماغ
كل ده علشان أكيد هكون بحبها
لوطلعت القمر هتكتب إيه عليه؟
أنا هكتب عليه حاجتين
أول حاجة ..هكتب النشيد الوطني بمصر..بلادي بلادي.......
تاني حاجة..هكتب لينك مدونتي علشان أكون مشهور على مستوى المجرات
لوكنا في عصر ازدهار الأندلس كنت تتخيل نفسك إزاي؟
حالنا طبعا هيكون أحسن من كدة بكتيييييييير
بس أنا أتخيل نفسي..لابس بالطو أبيض..وفي معمل..وقدامي حجات مش عارف إيه هية
وأشتغل فيها
لوأنا مررت التاج ده لحد وما جاوبش عليه أعمل فيه
هزعل طبعا
ولما هقابله ..هنزل فيه ضرب
طبعا بهزر ..دا أنا قلبي حنين
لو أحب أمرره أمرره لمين ؟
لأي حد عايزه وبالذات
ومضات...الدكتور أحمد الجعلي
التوأمان
what ever
البلد بلدنا
فلسطينية الهوى..مصرية الأض
واحد من الإخوان
شاب مصري

هناك 21 تعليقًا:

دكتور حر يقول...

كده يا عبد الرحمن

عاوز انت كمان تنافسني على الرئاسه

بس في السؤال الأول أظنك كنت عاوز تقول لرؤساء البلد مش مرؤوسيه

وكمان يا خويا مش عايز تطلع دكتور ليه

بس جميله إجابتك بتاع القمر قوي

دمت بخير

غير معرف يقول...

كيفك يا عبدالرحمن
وحشتني قوي
ماشاء الله
إيه يا واد الحلاوة دي
عاوز تبقى رئيس جمهورية
أدخل الإنتخابات الجاية وأنا هرشحك
ماشي ياعم
عاوز أشوفك
إمتى؟؟؟
أخواك طه الرفاعي

غير معرف يقول...

أنا مصرى نستأذن حضرتك تساعدنا فى تقوية مدونة
قادمون
ضد انتهاكات أمن الدولة بالمنوفية للطلاب والاصلاحيين
أحنا متابعين لحضرتك دايما ومحتاجين كتاباتك معانا ياريت تزور المدونة وتقولى رأيك وتشاركينى فى نشرها
إيمل المدونة
qademon95@yahoo.com
لينك المدونة
http://qademon.blogspot.com

فرنسا هانم يقول...

ازيك ياعم يا مصرى
عينى فى عينك كده
برضه ده كلام يدخل عقل ناموسه ؟
بعد ما تعمل كل الاصلاحات دى هتسيب الحكم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وبعدين نصيحه من خالتك
بلاش حكايه المجرات دى
لانى عملت كده
اديت اميلى لناس فى مجره بعيده
عرفوا عنوانى وجم سرقوا العجله بتاعتى

Unknown يقول...

الف مبروك علي اول تاج ليك

وعقبال التاج رقم 10000000

اجاباتك كانت حلوه وظريفه

(:

عبدالرحمن الشافعي يقول...

أخي العزيز دكتور حر
دائما آراك في التعليق الأول
ربنا يكرمك

........داأنا أتشرف إن أكون منافسك
حد يطول

شكرا

عبدالرحمن الشافعي يقول...

والله يا طه أنا علطول بحاول أكلمك على التليفون بس باين كدة بايظ
وحشتني يالا
إنتا في دلوقتي
عاوزين نشوفك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

ياسلااااااااام
على فكرة
أنا فرحت قوي لما شوفتك يا خلتو معلقة
بجد يعني...
.........
طب إنتي عينك في عيني كدة
عاوزة تنافسيني على الحكم
مفيش حد يقدر
..............

وأنا أواسيك في عجلتك
ربنا يعوضك خير منها
هههه

دمتم سلام

عبدالرحمن الشافعي يقول...

أخت إسراء
جزاك الله خيرا
.......
خلاص...مدام The Lost Princess
علقت عندي كفاية كدة
...........
جزاك الله خيرا

عبدالرحمن الشافعي يقول...

قادمون

كنت هنساكم
شكرا على المتابعة
وإنتم على عيني وراسي
بس هتابعكم إزاي


مستني منكم

مشروع انسان يقول...

تاااااااج جميل واجابات اجمل
ربنا يكرمك
حد ميحبش يصغر ليه كده بس
خدنا ايه من السن الكبير احنا
يلا دنيا
والوزارة كلها اخوان
مفيش احزاب تانية بلاش ديكتاتورية :)
مرحبا بك فى عالم التدوين
المجرات عرفتك خلاص

ا بـن عــمــر يقول...

ردود جميله
ريحت دماغك من الطب

عبدالرحمن الشافعي يقول...

امام الجيل

جزاك الله خيرا على التعليق

وأنا إنشاء الله مش هكون دكتاتوري
هخلي 3 أحزاب بس
الإخوان_والوفد_والحزب النازي


وكل عيد وإنت بتاكل بخير
كل سنة وإنت طيب

عبدالرحمن الشافعي يقول...

أخ ابن عمر
جزاكم الله خيرا على التعليق

ربنا يوفقك

شذى مولوتوف يقول...

السلام عليكم
انا بردو كنت متاكدة من اجابة السوال اللى يخص موضوع انك تصغر
بس الاجابات فعلا جميلة
نتبألك مستقبل باهر ان شاء الله

وبطل تنكش فى التوأمان كل واحد يخلى باله من نفسه وبس

عبدالرحمن الشافعي يقول...

دكتورة شذا
جزاكم الله خيرا على التعليق

....
وأنا مش بنكش في التوأمان والله
دا هم أعز أصدقائي

.....
دمتم
سلام

غير معرف يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
الأخ العزيز عبدالرحمن
نسأل الله تعالى أن ينفع بك أهلك و وطنك و أمتك
اخوانك
مصطفى (سليمان و كسبه )

عبدالرحمن الشافعي يقول...

جزاكم الله خيرا
يا أساتذتي الكرام
أخيرا شوفتوا المدونة
جزاكم الله خيرا

إني أحبكم في الله

عبدالرحمن الشافعي يقول...

يا جمااااعة
أنا فعلا سعيد
إنتوا مش عارفين مين علق عندي
أساتذتي في حي الجامعة
وحي الجامعة ده يا إخواننا ده المكان إلي أنا ساكن فيه

أحلى مكان وأحلى ناس وأحلى أساتذة

أنا فعلا مش قادر أصدق الكمبيوتر
مسؤولي العزيزان علقوا عندي؟!!؟؟

جزاكم الله خيرا

مشمش يقول...

جميلة مووووت وشيقة اوي اجاباتك ودمها خفيف كمان ويشرفني اني اعلقك عندك وياريت تزروني انت كمان في مدونتي الصغنة

غير معرف يقول...

kmaاحلى حاجة الرد بتاع سؤال القمر دة بس متنساش تكتب اسمى معاك علشان تفكر المجرات بية( مش علشان ابقى مشهور )علشان انا عديت المرحلة دى من زمان وركز فى الامحانات شويةانا kholio