الجمعة، أبريل 25، 2008

العزوبية ...وعشر حاجت عني ..يالهوييييي ....

السلام عليك

أحبائي أعزائي فلذات أكبادي .....


أصدقائي في كل مكان .....أول حاجة بس قبل ما أكتب التدوينة ...عاوز


أعبر عن سعادتي ...وفرحي ....وأقولها بكل فخر ....
أنا من مدوني رابطة الدلتا
فالله يشهد إني لأحبكم في الله ...


وأحب أيضا كل مدون يزور مدونتي ...


إني أحبكم جميعا في الله


******



نبدأ بقى في التدوينة ....
أنا إتدبست في تاجين ...الإثنين أصعب من بعض ...
الأول من قلب أبيض

والثاني من الدكتورة جهاد ....مدونة صمود ..
نبدأ في الأسهل ....
*********
ما رأيك فى الجملة التى تقول ...العزوبية تاج على رؤوس العزاب لا يراه الا المتزوجين ؟؟؟
أولا رأيي في الجملة دي إنها جملة خبيييييييييثة جدا .....لأنه أولا يحرف مثل جميل ....وثايا لأنه يزرع فكرة
غير جيدة في نفوس الشباب ....


ما هى العوائق من وجهة نظرك التى تحول بين الشباب والزواج هذه الايام ؟؟؟
من رأيي إنها ..أولا ....التعليم ...أهل العروس أول شيء سيسألوا عليه ...

"إنتا بتشتغل إيه أوفي كلية إيه "
ثانيا ...المال ...عدم توفر المال وعم توفر ثمن الشبكة والجهاز وخلافه .....
من وجهة نظرك هل النكد موجود فى العزوبيه ام فى الزواج ؟ ولماذا ؟
يا أستاذ أحمد ...إلي عايز ينكد على نفسه في أي سن ...هينكد على نفسه ....
يعني النكد موجود في كل حتة ..بس الشطارة إنك تقلب النكد ...فرح ... فا النكد حاليا موجود في كل حتة

ما الحل من وجهة نظرك لمشكلة (( العزوبية )) فى مصر ؟؟

أولا ...أول حاجة ...يهتموا بالتعليم .. ويهتموا بالتربية ...قبل التعليم ...

يزيدوا المرتبات ... بس ..دا إلي في دماغي

من وجهة نظرك ....هل للعزوبية مميزات وعيوب ؟

أنا أرى ان العزوبية ...كلها عيوب ....علشان أصلا الجواز ..نصف شطر الدين ....
عندما جاء ثلاثة صحابتة ...يريدون رأية عبادة الرسول صلى الله عليه وسلم ...قال أحدهم إني لن أتزوج النساء ..

فقال صلى الله عليه وسلم ..إني لأصوم وأفطر ..وأنام وأقيم الليل ...واتزوج النساء

أخيرا ....لمن تمرر هذا التاج ...على الأقل خمسة ؟؟؟






كفاية كدة ...علشان التاج إلي بعده ....صععععععععععععععععععب

ربنا يعينا


*********
التاج عبارة عن سؤال واحد فقط ..هو سؤال سهل ...ولكن صعوبته في سهولته ....



سنرى الآن
أكتب عشر حجات عن نفسك .



(1)



أنا العبد لله عبدالرحمن الشافعي ...."مش ياسين " ....مسلم بالفطرة ....أعبد الله ...ولا أشرك به شيئا ...
(2)

أحب 5 أشياء في الهامش"أي غير الأب والأم وربنا" ....
التدوين ...الكورة ....القراءة ..النت ...والخامسة الإندومي ...

(3)

لا أحب الفشل واليأس أبدا ...أطردهم من رأسي دائما ....وعندي مبدأ إتخذته من مدونة أنا محظورة ...
"من لا يخطئ ... لا يحاول ومن لا يحاول ... لا يتقدم ومن لا يتقدم ... لا ينجح"

أتخذه مبدأ لي
(4)

بحترم أي شخص قدامي ....حتى ولو كان بواب ....أقف معاه وأكلمه وأتناقش معاه ....
وبحب المناقشات الساخنة .. السلمية ...وأحب أتفاعل مع أي شيء يخدم مصلحة الدين ...
أو يخدم مصلحة البلد ..

(5)
ساعات بنجز أعمالي بنفسي ....يعني ساعات بحضر العشا ...وساعات بحضر الفطار ...

وفي وقت الشدة الشدة ...بقوم وبغسل المواعين ...
"يعني انا أنفع في أي حاجة ....لعيب كورة ...ومدون ...وربة منزل"
(6)
أنا حايا في تالتة إعدادي ...شهادة ....وعندي 15 سنة .... من المنصورة ....
وأعزب ..وعندي أما وصابر ....
ههههههههههه

(7)
عاوز أخدم بلدي ...عاوز أعمل حاجة في دنيتي دي ....عاوز أخدم الإسلام ...عاوز أقدم حاجة للبشرية

عاوز عاوز ....طموحاتي كتييييييييييرة ....بس مش عارف أحققها ....زي ما قالت الدكتورة ..

كل واحد محتاج تركيز ..ويكون رزين شوية ...وهو يحقق كل إلي في نفسه



(8)

بحب أنصح إلي بيغلط قدامي ....مابسيبهوش يعوم على الغلطة لوحده ...
مش بسيبه إلا لما أنصحه... وبقعد معاه أصلح الغلط إلي عمله ...
ودا علشان بحترم كل شخص أمامي ...حتى ولو كان مذنب
(9)
أنا عندي إمتحانات كمان شهر وأسبوع ....
(10)
أخوكم محتاج دعواتكم ... بجد بجد محتاج دعواتكم ...وكل واحد يدعي بنية صافية ...

ولو كنت زعلت أي حد فيكم ...ما يزعلشي مني أبدا ....
بيكون غصبن عني ....فاسامحوني عن أي غلط أو أي أسف سببته لحد فيكم ...
علشان تدعوا بنفس صافية.....:D

هتمرر التاج دا لمين ؟؟؟؟

أولهم ....
والأخير ...الحبيب ...عمرو سلامة ..لسة عايش
إخواني ....


أنا فعلا في أمس الحاجة للدعاء .. إدعولي كتييير ....





وإلي يدعيلي ...هبقى أدعيله دعوة حلوة ..بس بعد ما يدعي في التعليق ويورينا نفسه
هههه
يلا ..أسأذنكم ...

السلام عليكم



أخ
كنت هنسى .....
إني أحبكم في الله



هناك 54 تعليقًا:

AHMED SAMIR يقول...

اول مرة اتشرف بزيارة المدونة
واتمنى ان تقبلني صديقا
تحياتي واحتراماتي

امواج يقول...

بتدبسنى فى تاج يابودى
بقى دى اخرتها
طب انا مليش فى التيجان خالص
مش بتعامل معاها والله
ممكن بلاش تاج ممكن اخد توكه ههههههه

كلامك لزيز ياعبد الرحمن

تسلملى ياجميل

جهاد خالد يقول...

ماشاااااااااء الله
اولا التاج اللي انا مررتهولك

ربنا يحفظك يارب
بس خف من الاندومي شوية عشان صحتك
ومصروفك بردو
هههههههه


ثانيا تاج العزوبية
المفروض اصلا دا يبقى تاج للكبار فقط
يعني انت تخرج منها
هههههههه

ويبقى كمان للرجال فقط
يعني انا اخرج منها
هههههههه


عامة شكرا على رد التدبيسة
بس ولا يهمني
انا قدها وقدود

رحاله يقول...

تاج حلو بس مش هاخدو بقه
تقبل تحياتى وليك تاج عندى ابقه تعالى خدو
جيلان

بنت الصالحين يقول...

ماشي ياعبد الرحمن
ربنا يوفقك وتبقي من المتفوقين يارب
وتطلع الاول كمان


ربنا يكرمك ويحقق كل احلامك

ميرا ( وومن ) يقول...

مدونتك تجنن يا ابو امل
ههههههههههه
ميرسي كتير علي التاج ومش عارفة بصراحة اقول ايه ومشاء الله ولا حول ولا قوة إلا بالله صغير في السن صحيح بس عقل كبار والله ربنا يوفقك في الإمتحان يارب واشوفك في اولي ثانوي
مش هاطول عليك بقي واكيد هاكرر الزياره قريب علي فمره انا كمان بموت في الإندومي

محمد مارو يقول...

هههههههههههههه

طول عمرك زى العسل

انا عارف ان العسل ده العادى بتاعك

بس يلا اقول ايه

دمك شربااااااااات

صاحب المضيفة يقول...

ايه الحلاوة دي يا باشا

اجابات رايق من شخصية زيك ياعمنا



ربنا يكرمك ومتشكر جدا على التاج الجامد ده

تحياتي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

A.SAMIR
تشرف المدونة في أي وقت ....
وأكيد طبعا من غير ما أقبل ....
أنت صديقي ...
تحياتي لك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

أمواج
لا ..من هنا ورايح ...لازم تتعاملي معاها ....
ماشي ..أنا مختارك مخصوص ...للتاج ده بالذات ..
هه
نورتي المدونة يا موجة ...

عبدالرحمن الشافعي يقول...

النجمة الصامدة
ماأقدرشي أخف يا جودة من الإندومي
دي عشرة عمر ...
أولا التاج دا لأي حد ....لأي شخص أيا كان ...

ماشي يا جوجو ..ههه
وإنتي أكيد قدها وقدود
تحياتي لكي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

رحالة
أنا آسف والله يا جيلان ....
أنا نسيييييييييت خالص
سامحيني معلش

بس بإذن الله هاخده
تحياتي لكي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

عاشقة الفردوس ....
يارب يستجيب لدعائك ..
يارب
وأنا فعلا سعدت بوجودك هنا ...
تحياتي لكي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

وومن
يااااااااااه
إنتي فين
وعاملة إيه؟؟؟

هو أنا أبو أمل ...
هههه
ماشي ...مقبولة منك ...
وشكرا على تعليقك ..
وهو إنتي طلعتي زيي .....بتحبي الإندومي
هه
ماشي
نورتي المدونة
وشكرا على مرورك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

محمد مارو
مارو
حبيبي
مش تقول إنك جاي علشان نفرشلك المدونة دهب

والله إنتا إلي عسل وإنتا إلي شربات

عبدالرحمن الشافعي يقول...

صاحب المضيفة

رايق ..والله إنتا إلي رايق ...وزي العسل كممان

شكرا على مرورك
تحياتي لك

عمرو سلامة يقول...

ههههههههههههههههههههههههههههه
يظهر انك عايز تتجوز يا عبده .. الجواز شطر الدين ايوة .. بس العزوبيه بأه بتبقى حر ومش بتبقى مسؤول وكده .. ولا ايه رايك .. عايز تتجوز قولى بس واشوفلك انا .. هههههههههههههههههه
معلش بأه انا مش عندى اخوات بنات ... كلنا اولاد هههه
ربنا يوفقك ويجبلك اللى تريح قلبك يارب العالمين

بنت الاسلام يقول...

عبده

احببك الله الذي احببتنا فيه

والله ياعبده وبدون اي مجاملة يعلم ربنا غلاوتك ومعزتك عندي

انت فعلا بالنسبة لي نعمة الابن والاخ الصغير

ربنا يحميك يارب ويبارك فيك واشوفك اجمل واحلي انسان في الدنيا

بس انت ابقي افتكرني

وتاجك مقبول ياسيدي

وان شاء الله اعمله قريب جدااا


و

اجاباتك راااااائعة


تحياتي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

عمرو سلامة
إزيك يا عمرو ...عامل إيه
أنا برده إلي عاوز أتجوز
...
ههههه
ماشي يا سيدي ...
أنا عاوز واحدة ...بس تكون مأدبة
ماشي
ههههه
نورت المدونة يا عمرو
ويارب نشوفك هنا على طول

عبدالرحمن الشافعي يقول...

بنت الاسلام
إزيك يابطة ....
ووالله هو الذي يعلم ...
غلاوتك عندي أيضا
وأنتي بالنسبة لي الأخت الكبيرة العاقلة النصوحة

وبإذن الله هفتكرك لما أكبر
وشكرا على مرورك ...
تحياتي لكي

اوعى تفكر يقول...

جامده اوى التعليقات دى
شكلك فاهم يا باشا
يارب نودعها
بس انا الاول عشان الكبيررررررررررر

نور جديد يقول...

السلام عليكم
و الله يا عبد الرحمن
و انا كل يوم بكتشف فيك ميزة اكتر
ربنا يعزك
جميلة ردودك في التاجين
انا هدعي اهوه
اشهد يارب
يارب يوفقك يا عبد الرحمن و يكرمك و تتفوق في اي مجال تحبه و يستخدمك و لا يستبدلك
و يخليلك اهلك و يخليك لأهلك
أي خدمة يا فندم

منى يقول...

عبد الرحمن الشافعى مفاجاه
اجاباتك حلوه يا عبد الرحمن
ياريت بعد 10 سنين كده متغيرش رايك

ربنا معاك ويوفقك فى الامتحان
سلام يا جميل

طلاب من أجل مصر يقول...

اولا:ربنا يوفقك دنيا واخره
ونشوف فيك اللي مشفنهوش في الاف الشباب النهره
ثانيا:انا بحب جدا ادخل مدونتك واشوفها
ثالثا:اسلوبك فوق الرائع في الكتابه والتدوين ويريت اعرف ابقى ربع ..اقل من الربع زيك في الكتابه
رابعا:يريت تبقى كده على طول وتستمر في تحقيق احلامك
خامسا :الحجات العشره اللي انتى كتبهم نصهم هي كمان احلامي
ارق تحياتي
س ا ر ه

عبدالرحمن الشافعي يقول...

أوعى تفكر
المدونة نورت بوجودك
ويارب نشوفك تاني 0000
تحياتي لك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

Nour-Gedeed
إزيك يا نور ...
مدونتي نورت بيكي ..
شكرا لمرورك ...
وجزاكي الله خيراعلى دعواتك يارب يتاجسي ليكي يا قادر يا كريم
تحياتي لكي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

منى
هيه هيه ..منى مرة واحدة في مدونتي
مش معقول
ههه
وأنا مش هغير كلامي ولو بعد خمسين سنة

نورتي ..
تحياتي لكي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

عبدالهادى_سارة
شكرا ليكي على التعليق ..بس أنا أول مرة الصراحة أشوفك في التدوين
عموما نورتي
تحياتي لكي

موناليزا يقول...

اولا ايه الاندومى اللى انت بتحبه ده؟
ثانيا:ربنا يحميك ويبارك فيك وينجحك باعلى مجمووووع يارب

موناليزا يقول...

" ساهم بتوقيعك في مطالبة الحكومة الهولندية بسن قوانين من شأنها حماية المسلمين من العبث بمقدساتهم الدينية خاصة ومن التجديف على الأديان عامة على الرابط التالي
http://kawlansadida.blogspot.com/2008/04/blog-post_21.html
وجزاكم الله عن إسلامكم خيراً"

أنا مسلمة يقول...

إجابات متميزة

شد حيلك فى المذاكرة

_**( قلب الأسد )**_ يقول...

جميل جدا البوسط دة بجد رائع
الى الامام دائما ياباشا وفى انتظار المذيد

Abd Al-Rahman يقول...

عبووووود
بجد انت مالكش حل ،انا مت على نفسى من الضحك وانا بقرا البوست ، عارف ليه ؟؟
لانك بتقول " الجواز نصف شطر الدين " ههههههههه ، يعنى ربع الدين يعنى ، جامدة ، طبعا انا عارف انك قاصدها وانك بتختبرنا عشان تشوف احنا صاحييين ولا لا ، ايه رايك بقى يا أستاذ انا صاحى أهو ، عايز الجايزة بتاعتى بقى ، هههههه
ربنا يهديك ياعبدالرحمن ويوفقك يابنى قادر ياكريم
وييسرلك ولاد الحلال ، ويديك على قد نيتك
حبيبى يا عبد والله
ربنا يكرمك
فى امان الله

Hosam Yahia حسام يحيى يقول...

ايه ده يا حاج

انتا اسمك عبد الرحمن الشافعى

هههههههههههه

ايوه يا عم يا بتاع التاجات

GOLDEN B0Y يقول...

انا مصرى

بجد ولا بتهظر

اول زياره ليا
بخصوص البوست

انا بردو من مدونى الدلتا واحبك فى الله

تقبل تحياتى

ROONEY

مشمش يقول...

تعرف يابودي كان نفسي في تاج بجد ربنا يخليك ليا
وبخصوص ردودك علي الاسئلة فانا باة شاكة فيك بجد انت اكيد اكبر من 15 سنة ماشاء الله عليك
بجد انت راجل كبير وعاقل في ناس كتير اكبر منك كتير بس معندهم احترامك واخلاقك انا بجد بجد بحبك جدا وبحترمك جدا جدا
صاحبك مشمش

YaQeeN يقول...

هههههههههههه مدونتك رائعه يا بودى..
اول مره ازورها والله..دايما كدهوا رافع راسنا حتى فى المنتدى بتاعنا..امممممم اقصد بيتنا..
ههههههه طبعا عرفت انا ميييييين..
بجد يا بودى مش قادره اوصفلك سعادتى..مدونه فعلا ترفع الراس..

وادعوك لزياره مدونتى اللىهى لسه طازه..

اه بالحق نسيت..أحياناً بحب اكون نكديه ورزله مش عارفه ليه؟
تعرف انت؟

Fahd يقول...

لا انت نسيت تضيف عن نفسك انك اكبر من سنك كثيرا

اجاباتك جميلة

اتمني ان تسطيع ان تحقق احلامك

غير معرف يقول...

السلام عليكم
إخواني كتبوا لي بوست جديد
رأيكم اكيد هيفيد

Yasmin يقول...

بسم الله ماشاء الله عليك
أول مرة أدخل مدونتك
وعجبني كلامك جدا
بسم الله ماشاء الله
لو كل شباب مصر يبقو كدة
هنبقى احسن بلد في الدنيا
ربنا يحميك يارب ويخليك لأهلك وينفع بيك الاسلام

ماعندكش فكرة أنا قد ايه مبسوطة من الكلام بتاعك لأنك بجد نموذج رااااااااااائع

ربنا يكرمك

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

انت واحد عسل اوى وتاجين احلى من بعض وانا بعتبرك واحد من اخواتى الصغيرين انا بشتغل فى مدرسة اعدادى بنين وكل الاولاد اللى فى المدرسة اخواتى وانت الصراحة عقلية حلوة
وروح ذاكر بقى عشان انت اعدادية ياياشا وهنعذرك لو مرديتش علينا وباين ماما وبابا مدينك بريك يلا بقى كفاية عاوزين نشرب الشربات
وادعيلنا انت كمان دعوات حلوة ممكن ربنا يستجيب منك اكتر عشان انت لسة صغنون ومارتكبت اخطاء كتير زينا وربنا يكون فى عونك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

monaliza
اهلا بالمناليزا ...نورتي المدونة ..
الإندومي ده عبارة عن مكرونة إسباجتي بس مش إسباجتي
بس طعمها راااااااااائع ....
روحي عند سوبر ماركت وقوليلو هات إندومي ...
والوصفة هتلاقيها ورا الكيس
إعمليها وإدعيلي
تحياتي لكي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

أنا مسلمة

شكرا لقدومك لمدونتي
بس إنتي إدعيلي بقى
ماشي
نورتي المدونة

عبدالرحمن الشافعي يقول...

قلب الأسد
أهلا بيريتشارد قلب الأسد

المدونة نورت بوجودك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

Abd Al-Rahman
بودي حبيبيإزيك عامل إيه وأخبار الدنيا معاك إيه

وحشتني
وماشي يا عم الصاحي
ههههه
تحياتي لك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

Hosam Yahia حسام يحى
ماشي يا عم حسام
مقبولة منك
بس لما أطول وشك
شكرا لقدومك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

رونى المصرى
روني
إزيك
على فكرة ..أنا برده بعرف ألعب كورة
يعني إحنا طلعنا حبايب
هههه
نورت المدونة
تقبل تحياتي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

مشمش
مشمشة
إزيك
عاملة إيه
انا أكبر من سني
ماشي ..أنا مش بحب الكبش ده
وبرده مش بحب المجاملة
مالشي يا مشمشة
دعواتك ليا علشان إمتحاناتي قربت

تحياتي لكي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

مياده رفعـــــــــــــــــت
ميدونا
إزيك
دايما منورانا في المدونة ....وبرده في المنتدى
نورتي المدونة يا ميدونا
تقبلي تحياتي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

fahd

أسعدني تعليقك كثيرا
وأتمنى أن تزرو مدونتي دوما
تحياتي لك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

Yasmina
أهلا ياسمينا
نورتي مدونتي
وجزاكم الله خيرا على مجاملتك ليا
وفعلا فعلا ..
أسعدني تعليقك ووجودك معنا في المدونة
تقبلي تحياتي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

رئـــــيسـة حزب الأحلام
أهلا ب رئـــــيسـة حزب الأحلام
أهلا بيكي
أهلا بالأيبة
ما أقدرشي أقول غير كدة
هههههه
وكمان أنا بتغاااااااظ من كلمة صغنون دي
أرجوكي ما تقوليهاش
هههههههه
بس هي مقبولة منك
تنوري المدونة في أي وقت
تحياتي لكي

Unknown يقول...

كلام و اسلوب كويسين اوى من حد ف سنك

Empress appy يقول...

بسم الله ماشاء الله بجد انت عقلك كبير قوى ربنا يكملك بعقلك يا عبد الرحمن
ودمك زى الشربات ايووووون كده وريهم بتوعالدلتا بيعملوا ايه قال اقاليم قال هههههههههه
بجد سعيده بيك قوى قوى
وربنا يوفقك يا رب