الخميس، ديسمبر 13، 2007

بمناسبة العيد.....

قصة رائعة.....




أنا هحكي النهاردة قصة جميلة...قصة رائعة ..بها معاني رائعة


أنا حسيت ساعتها إني واحد تاني


المهم هقول القصة


"أنا واحد عايش مع عيلتي بأحسن حال... عايش حياة مترفة..عايش باكل وأشرب..وأتمتع براحتي


من الأخر عايش مبسوط على الأخر مع أبي وأمي وأخوتي


قصدي ...كنت عايش


وفجأة..ومن غير موعد..جاء الغاصبون...أجل ...جاؤوا إلى بيتنا


وأخذوني من بين يدي أبي وأمي


أخذوني من غير رحمة...أخذوني من صغر سني


أخذوني وأبي وأمي لا يستطيعان إنقاذي


أخذوني وإخوتي لا يستطيعون الحراك لإنقاذي


أخذوني ..أجل أخذوني وأنا في دهشتي


أخذوني إلي بيت جميل ..به حديقة جميلة..به أناس كثيرون


وكنت عايش عيشة حلوة ...كنت آكل ضعف ما كنت آكل...وكنت أشرب ضعف ما كنت أشرب


وكنت ألعب مع الأطفال الصغار...وكنت أراهم وهم يلعبون أمامي


كنت مبسوط فعلا في هذا البيت...ولمدة أشهر قليلة كنت على هذا الحال


ولكني لم أكن أستطيع أنا أرى أبي وأمي..هل هم بخير...هل إخوتي بخير


أم أن الغاصبون قتلوهم


لا أدري....لا أدري




وفجأة...وفي يوم من الأيام الأربعاء....ومن غير مبررات...وأنا في شرودي وتساؤلاتي


ذهب كل من كان في البيت....ذهب كل من كنت ألعب معهم..


فجأة إختفوا كلهم مرة واحدة


ولكن بعد ساعتان تقريبا....عادوا كلهم


عادوا كلهم مرة واحدة


ولكنهم عادوا ومعهم رجل غريب..كانوا ملتفين حوليه


ولكني دققت النظر في هذا الرجل ..دققت أكثر..دققت أكثر...دققت أكثر


فإذا بهم جاؤوا بعدوي اللدود


إنه


الجزاااااااااار
******************
هههههههههههه
أنصحك بقرائتها ثانية كي تفهمها
أنا مش بتكلم عن نفسي

هههههههههه

كل سنة وإنتوا طيبين..وعيد مبارك عليكم إن شاء الله


وجعله عيد مبارك على الأمة الإسلامية إن شاء الله


ورزقنا وإياكم حسن الإخلاص والعمل
وعقبال العيد الكبير الذي نحرر به أمتنا ...والذي نحرر به فلسطين
والذي ترجع فيه الخلافة الإسلامية
والذي يتوحد فيه العرب
وكل عام وأنتم بخير

ما تنسوش عيديتي

"إني أحبكم جميعا في الله"
عيديتي ....إلي مش هايجبها هزعل منه
بحبكم كلكم


هناك 82 تعليقًا:

shab masry يقول...

فعلاً الاشبال هيفضلوا طول عمرهم اشبال:P:P

حور الجنة يقول...

هههههه

كل سنة و حضرتك طيب

عبدالرحمن الشافعي يقول...

حور الجنة

وإنتي طيبة

بس فين العيدية بتاعتي

ماشي سماح المرة دي
السنة الجاية إنشاء الله

تحياتي لك
وعيد مبارك عليكم وعلى الأمة الإسلامية

التوأمان يقول...

........
كل سنق وانت طيب يا عبود

جمعاوى يقول...

هاهاهاها

أضحك الله سنك

جزاكم الله خيرا

أحبك الذى أحببتنا فيه


فين العيدية ؟

عبدالرحمن الشافعي يقول...

التوأمان

متأخر كالعادة

شكرا على التعليق

تحياتي لكم

عبدالرحمن الشافعي يقول...

shab masry
جزاك الله يرا على التعليق

تحياتي لك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

جمعاوى روش طحن

نورت المدونة

جزاك الله خيرا على التعليق

أحبك الذي أحببتني فيه
تحياتي لك

عصفور المدينة يقول...

كل عام وأنت بخير يا عبد الرحمن وجميلة القصة صعب علينا الخروف حنخصم تمنه من عيديتك

فزلوكة يقول...

كل سنة وحضرتك طيب
والخروف برضوه طيب
والعيد الكبير على فكرة مفهوش عيديات

عبدالرحمن الشافعي يقول...

عصفور المدينة

سعدت بتعليقك
بس برضه عاوز عيديتي

لالا
أنا بهزر
نورت المدونة

وكل عام وأنت بخير

عبدالرحمن الشافعي يقول...

فزلوكة

كل سنة وإنتي طيبة
على فكرة
العيد الكبير له عديات عندنا في بلدنا

بس برضه عاوز عيديتي

لالا
أنا بهزر
عيديتي إن فزلوكة تاعبة نفسها علشان تيجي وتعلق عند عبد الرحمن ياسين

تحياتي لك

أنا مسلمة يقول...

كل عام وأنت إلى الله أقرب وعلى طاعته ادوم ولعمل الخيرات أسبق

القصه جميله قوى ما شاء الله

ربنا يحميك والواحد فرحان إن أطفال مصر لسه فيهم خير الحمد لله

أنا بصيت بصه سريعه على المدونه

بجد
المدونه رائعه

ربنا يكرمك ويعزك ويستخدمك لخدمه أمته

عبدالرحمن الشافعي يقول...

أنا مسلمة
جزاك الله خيرا على التعليق
المدونة نورت
بجد نورت
وكل عام وأنتي بخير

أنا جاي أزور مدونتك أهو\
تحياتي لكي

ا بـن عــمــر يقول...

العديه بتعتك انى اراك
*************
بس الخروف بتاعك ناصح
وبيدى وعظ كمان
********


يلا ياعم دى احسن من العدية



اسأل "الله" ان يحبب خير خلقه "فيك" ومن حوض نبيه "يسقيك" وفي جنته "يؤويك" وبرحمته "يحتويك" وبقضائه "يرضيك" وبفضله "يغنيك" ولطاعته "يهديك" ومن عذابه "يحميك" ومن شر حاسد إذا حسد "يكفيك

صاحب المضيفة يقول...

ايه ياعمنا الحلاوة دي

بجد انت تنفع كاتب قصص قصيرة حلو جدا

منتظرين ابداعك الجميل

دمت بكل الود

عبدالرحمن الشافعي يقول...

ابن عمر

يااااه...وحشتني يا دكتور
وينك من زمان

والله أحلى عيدية

جزاك الله خيرا
وكل عام وأنتم بخير

تحياتي لك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

صاحب المضيفة

والله أنا سعيد جدا بتعليقك
بجد
أنا فعلا فرحان

تحياتي لك

وكل عام وأنت بخير\

تحياتي لك

asmaa ibnatalislam يقول...

السلام عليكم
ما شاء الله قصه جميله بس فعلا الخروف صعب عليه
ربنا يبارك فيك ويحميك
وكل عام وانت الي الله اقرب وعلي طاعته ادوم والي جنته اقرب وعن النار ابعد
اللهم اجعلنا جميعا شباب نشأوا في طاعتك وظللنا في ظلك يوم لا ظل الا ظلك
امين

عبدالرحمن الشافعي يقول...

asmaa ibnatalislam
نورتي المندونة
فعلا المدونة نورت
وأهلا بيكي في المدونة
وجزيتي خيرا على تعليقك

وشكرا لك
وكل عام وأنتي بخير

تحياتي لك

مشروع انسان يقول...

هى دى اخرتها :)
لا بجد ربنا يعينه
هيتبهدل معانا اليومين اللى جايين
يلا نصيبه بقى

عايز العيدية انا بقى
ومش همشى من غير ما اخدها

عبدالرحمن الشافعي يقول...

إمام الجيل

أخي العزيز

العيدية بتاعتك هتبقى عند .....
أحرجتني والله
مش عارف أقول إيه
ماشي
هتتردلك في الأفراح

تحياتي لك

آلاء الرحـمـن يقول...

كل عام و انتم بخير

بجد الخروف صعب عليا
ده يوم العيد بيكون مناحة بجد
مره جدو كان بيدبح 2 و التاني كنا مخبينة بس انشغلنا بنتفرج علي الأولاني
فيا عيني التاني جه و قعد يتفرج كان هيتجنن

بس سبحان الله
لو ربنا مكنش فدا سيدنا اسماعيل بكبش كنا كل عيد لازم كل واحد يدبح ابنه

رحمة برضه

آلاء الرحـمـن يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
mohammad hamza يقول...

يا جامد ..
ماشاء الله الموضوع حلو ..
انا والله هنزل بوست بكرة بالكتير ..
مشابه اوى لموضوعك ..
ماتساناش

أمير القلوب يقول...

كل عام وأنت بخير ياعبدالرحمن
وشكراً على القصة الجامدة دي
وإن شاء الله لما أشوفك أبقى أديك العيدية
تقبل تحياتي

elbostagy2 يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بجد مبدع ياعبده

كل سنه وانت طيب حبيبي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

mohammad hamza
أنا فعلا فرحان إنك دخلت عندي

ما تنساش نشوفك
النهاردة الجمعة
وبإذن الله هاجي أشوف البوست بتاعك

وكل عام وأنت بخير

عبدالرحمن الشافعي يقول...

أمير القلوب

تحياتي لمرورك الكريم

وبإذن الله نبقى نشوف بعض

بس برده تديني عيديتي
هههههه

كل عام وأنت بخير

عبدالرحمن الشافعي يقول...

elbostagy2

عبدالرحمن الشافعي يقول...

elbostagy2
شكرا على المجاملة

تحياتي لك

وكل عام وأنت بخير

منى يقول...

كل سنه وانت طيب يا عبد الرحمن
معلش اتاخرت عليك
افتح ايدك بقى وخد العيديه

سارة بندارى يقول...

هههههههههههههههههه

اضحك الله سنك أخ عبدالرحمن

وكل عام انت الى الله اقرب باذن الله

والعيدية بعتها فى البريد

جزيت الجنة

اتمنى تشريفك مدونتى

تحياتى

عبدالرحمن الشافعي يقول...

منى
كل سنة وإنتي طيبة
أنا فتحت إيدي
فين العيدية؟؟؟؟؟؟؟!!!!
ههههههههه

سلام

عبدالرحمن الشافعي يقول...

سارة بنداري

وحضرتك طيبة
نورتي المدونة
أنا سعيد بتعليقك
جزاك الله خيرا

أنا زورت مدونتك خلاص..وسايبلك تعليق..إلحاقيه قبل ما يهرب

تحياتي لك

مشمش يقول...

تحفة ياعبد الرحمن وعديتك محفوظة عندي بس نشوفك وجميلة اوي اوي وبحس وانا بقرا كلامك اني رجعت 10 سنين لورا ومبسوطة بزكاءك دة اوي ربنا يحميك ويخليك
سلام يابودي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

مشمش

جزاك الله خيرا على المجاملة

أناسعيد لتعليقك

تحياتي لك

dr. Ahmed Sakr يقول...

كل سنة وأنت طيب يا عبده

بجد حلوة

تسلم الأيادى يا غالى

دكتور حر يقول...

حبيبي عبد الرحمن

الله يسامحك خليتني اتفاعل مع القصه وفي الآخر يطلع خروف

لكن قصه جميله فيها ملاحظه هبقى اقولك عليها بيني وبينك

وابعتلي رقم حسابك أحولك عليه العيديه

دمت بكل ود

عبدالرحمن الشافعي يقول...

الحشري

جزاك الله خيرا على التعليق
وبإذن الله نبقى نشوفك عندنا كتيييير
كل سنة وحضرتك طيب
تحياتي لك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

دكتور حر
جزاك الله خيرا على التعليق
بس حضرتك دايما كنت الأول ..إيه إلي أخرك

يلا
أنا ها قولك حسابي
بس عاوزها عيديا خاصة..عارف إيه هية؟؟؟

إني أشوف حضرتك

تحياتي لك

جهاد خالد يقول...

ههههههههههههههههههههه

تحفة

انا انسجمت القصة بقى وبدات ادقق عشان اديك نقد في الاخر

بس في الاخر فطست على نفسي من الضحك

ربنا يكرمك وما يحطكش في الموقف ده تاني ابدا
ههههههههههههههه

وكل عيد وانت خروف

قققققصدي

كل سنة وانت طيب

عبدالرحمن الشافعي يقول...

النجمة الصامدة
ههههه
شكرا على المزحة
خدي بالك المرة الجاية

هههه
كل سنة وإنتي طيبة
تحياتي لك
سلام

فرنسا هانم يقول...

انا جيت وخدت مشوار بالعجله من السويس
وجبت معايا العيديه
وملقتكش
ولقيت المدونه
مقفوله
لكن انا معايا طفاشه
طفشت القفل
ودخلت
وتركت تعليق
بيقول
مش هخلى الخروف بتاعنا يشوف الجزار قبل دبحه
تدوينه جميله
وكل سنه وانت طيب

عبدالرحمن الشافعي يقول...

فرنسا هانم

كتعليق جميل
ومزحة حلوة
والله من يومك
وحتى وإنتي في الجبس

تحياتي لك
وكل عام وإنتي بخير

وكل سنة وإنتي مجبسة

لكي مني أحر الدعاء

بنت أبيها يقول...

ههههههههههههههههههه

وبعدين عيدية ايه اللى بتتكلم عليها

هوه العيد لسه جه

العيدية دايما فى العيد مش قبله

كل سنة وانت طيب

عبدالرحمن الشافعي يقول...

بنت أبيها

يا ستي وماله
أنا باخد العيدية مقدما
فيها إيه
وكمان أنا عارف إن إنتي بنت أبيها

هههههه

تحياتي لك

وشكرا على التعليق

وكل عام وإنتي طيبة

كل سنة وإنتي طيبة

WhatEver?!!! يقول...

كل سنة وانت طيب
اسمحلى اهنيك على اسلوبك فعلا اتغير كتير للاحسن

اعذرنى والله انا عارفة انى مقصرة فى التعليقات والزيارة
بس الامتحانات داخلة وانت عارف

بس انا اللى عايزة العيدية ومش هتنازل

عبدالرحمن الشافعي يقول...

WhatEver

متأخرة
يلا سماح المرة دي..وربنا معاكي يارب
وتطلعي الأولى..إنشاء الله
وشكر المجاملة
عاوزة العيدية؟؟؟؟
أهي...

اسأل "الله" ان يحبب خير خلقه "فيك" ومن حوض نبيه "يسقيك" وفي جنته "يؤويك" وبرحمته "يحتويك" وبقضائه "يرضيك" وبفضله "يغنيك" ولطاعته "يهديك" ومن عذابه "يحميك" ومن شر حاسد إذا حسد "يكفيك

تحياتي لك

وكل عام وإنتي بخير...

الطائر الحزين يقول...

عديتك نطحة من الخروف

بقول لك ايه انا مش عارف تعليقاتى عندكك بتروح فين اوعى تكون مش بتقبلها

فيه حدوتة زمان الله يرحمة ابويا وستى

بيقول كان فى ايام العيد

جه زوار للبيت فنادى الديك مرحبا بالضيوف

وسمعوا صوت الخروف بيقول انا وار البااااااااااااااب

خايف من الدبح
والديك الماكر بيرحب بيهم علشان يدبحوا المسكين


كل عام انت بخير اخى

تحياتى

همسة قلم يقول...

جميلة فعلا ...

ربنا يتقبل منكم اخونا الكريم

وكل عام وانتم بخير ..

بنت الصالحين يقول...

ههههههههههههههههه اضحك الله سنك


كل عام وانت الى الله اقرب على الطاعه ادوم

عبدالرحمن الشافعي يقول...

الطائر الحزين

يا سلام
أنا أقدر أشيل تعليقك
كفاية إنك تعبانة واية تعلقي عتدك
عموما جزاك الله خيرا على التعليق
هههه....
وكل سنة وإنتي طيبة..
تحياتي لكي

وكل عام وإنتي بخير

عبدالرحمن الشافعي يقول...

همسة قلم
شكرا على تعليقك
وكل سنة وإنتي طيبة يارب
وكل عام وأنتي بخير وفي أحسن حال

تحياتي لك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

عاشقة الفردوس
أضحكك الله ..وجعل أيامك كلها سعادة

كل سنة وإنتي طيبة
وكل عام وإنتي بخير

تحياتي لك

shirry يقول...

هههههههههههه
دا انا ركزت تركيز يانهار ابيض

عموما كل سنة وانت طيب يا جميل

عبدالرحمن الشافعي يقول...

shirry
تبقي خدي بالك المرة الجاية
علشان أنا هكتب حجات كتير بالشكل ده

هههه
كل سنة وإنتي طيبة

khaled يقول...

كل سنه وانت طيب يا عبدالرحمن
هنشوفك بقه فى العيد
تحياتى

khaled يقول...

نسيت اقولك القصه جميله
ضحكت كتير عليها

khaled يقول...

عبدالرحمن مدونتى اسمها اثناء الحياه
لكن المدونه الى انتا حاطتها دى
بتاعتى انا وعلى وشاب عادى
مدونتى اثناء الحياه
http://athna2el7aiah.blogspot.com

عبدالرحمن الشافعي يقول...

خالد
حبيبي
أخيرا.....
أخيرا.....
إنتا فين من زمان
واحشتني
بإذن الله هنشوف بعض في العيد
هتلاقيني لابس حاجة سوداء كدة
وعلى فكرة القصة دي فكرتها جاية من الأستاذ مصطفى كسبة
بس أنا إلي كتبتها

تحياتي لك

الوردة الزرقاء يقول...

عيد سعيد
*******
الحكاية جميلة جدا
***************
اسعدتني جدا
**********
و سعيدة ايضا انني عرفت مدونة جديدة
*********************************
وهدية العيد تلقاها في ومضات
**************************

غير معرف يقول...

كل نه وإنت طيب يا بودي وحلوه الحكايه ده أنا عن نفسي ضحكت أوي لما قرأتها وربنا يكرمك

محمد الفاتح يقول...

كل نه وإنت طيب يا بودي وحلوه الحكايه ده أنا عن نفسي ضحكت أوي لما قرأتها وربنا يكرمك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

الوردة الزرقاء

سعيد والله بتعليقك
ونورتي المدونة
وكل سنة وإنتي طيبة

بس باين في مشكلة في مدونة ومضات

تحياتي لك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

محمد الفاتح
تحياتي لك
وأنا فعلا سعيد بتعليقك

تحيتي لك مرة ثانية

منى يقول...

ايه يا عبد الرحمن
مفيش حاجه جديده ليه؟
انت لسه بتاكل فى الفته؟

أكتب لأعبر عن حقوقي يقول...

هههههههههههههههههههههههههه

مرسي كتير وانا كنت ناطرة هاذ عن شو بيحكي
طلع ع خروووف

عبدالرحمن الشافعي يقول...

منى
والله يا منى الإمتحانات قربت
وأنا مزنوووووق قوي في المذاكرة
فأنا بإذن الله هنزل تدوينة الأسبوع ده
وتبقى آخر تدوينة ..لحااااد أجازة نص السنة

تحياتي لك
ومشكورة على مرورك الكريم

عبدالرحمن الشافعي يقول...

DamnGirl
مشكورة على مرورك الكريم وعلى تعليقك

وبعد كدة تبقي خدي بالك
أنا هنهزل حجات كتير من دي
تحياتي لك

محمد الجرايحى يقول...

الابن الكريم : عبد الرحمن
بارك الله فيك وأعزك
وأحييك على مدونتك الرائعة
وأسلوبك الجميل المميز
أعزك الله ورعاك

غير معرف يقول...

حبيبي الغالي .............
سئل أحد الصالحين:كم تحب أخاك؟ فقال:
(أحبه حبايجعلني أهديه أحدى عيني أذا فقدبصره وأبقي لي الاخرى معتذرا له حتى اراه بها)أحبك في الله


أبو نور

عبدالرحمن الشافعي يقول...

الأستاذ محمد الجرايحي
جزاكم الله خيرا على تنويرك للمدونة
وشكرا على مرورك
وبإذن الله هنشوفك تاني عندنا


تحياتي لك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

أبو نور

أحبك الذي أحببتني فيه

جزاك الله خيرا على تنويرك للمدونة
والله أنا فرحت قوي لما شوفت تعليق حضرتك
جزاك الله خيرا

تحياتي لك

إني أحبك في الله

تلميذك عبدالرحمن ياسين

noha يقول...

كب سنة وانت طيب يا عبد الرحمن
ومعلش متاخرة فى انى اقولها ومتاخرة فى التعليق جدا
ولذلك فانا مدينة لك باعتذرا فعذرا اخى
:)

ودعواتكم بقى الامتحانت من بكرة ان شاء الله

اللؤلؤة المكنونة يقول...

سلام الله عليكم

ما شاء الله
أسلوب حضرتك مشوق وجميل
أضحك الله سنك
أنا مش جايبة العيدية
كفاية عليك ال76تعليق
مش حسد والله ده غبطة؟
وجزاكم الله خيرا على تشريفك ومتابعتك الدائمة لمدونتى المتواضعة
دمتم بكل خير

عبدالرحمن الشافعي يقول...

noho
وإنتي طيبة
وأنا قابل إعتذارك...أنا أصلا مش زعلان..علشان الفترة دي كلها إمتحانات
ربنا يوفقك يارب

وتجيبي تقدير يااااا رب

تحياتي لك
وكل سنة وإنتي طيبة

عبدالرحمن الشافعي يقول...

اللؤلؤة المكنونة
جزاك الله خيرا على التعليق
وكل سنة وإنتي كيبة
إنتي جاية بعيدية
إنك علقتي عندي
هي دي العيدية بتاعتي
هه
تحياتي لك

فرنسا هانم يقول...

ايه كسلان ليه ؟؟؟؟؟؟

عبدالرحمن الشافعي يقول...

فرنسا
خالتي
إزيك
انا كسلان؟؟؟؟!!!؟
مين قال كدة
يتقطع دراعي..أنا عمري ما كنت كسلان
....إيه إلي حصل
؟؟؟



تحياتي لك

هبههههووب يقول...

ههههههههههه
حلوة
http://hhaabbhhoobb.blogspot.com/

mohammad hamza يقول...

بص يا بودى ..
خليك جدع واعد ركز اخر اسبوع ...

يابنى امتحاناتك اسبوعين وتشتغل !!!

بجد معنى ان انت لسة بترد على الناس ان انت لسة بتفتح نت وتعد ..

يابنى عشان خاطرى .. ركز اخر اسبوعين بس ..

الموضوع بتهيألى انا علقت على الموضوع ده قبل كده ..

عموما هو حلو ...

ذااااااااااااكر ...

وادعيلى معاك عشان شكلى كده هدخل .... اى حاجة الا اللى انا بفكر بيه ...

المهم ادعيلى يا بنى وبطل تضييع وقت