الثلاثاء، ديسمبر 04، 2007

طبيعة بشرية.........


عبدالرحمن أبصر يوما طفلة!!
دمعتاها همتا رقراقتين
جلست تبكي بقلب موجع
ترسل آهة حينا آهتين
قال ما الخطب أجيبي طفلتي
فلعينيك فداء كل عيني
فأجابت في نحيب محزن
ودموع العين تسقي الوجنتين
درهمي ضاع ومالي غيره
وأنا من بعده صفر اليدين
قال هيا طفلتي لا تجزعي
لا تراعي إن هذا الخطب هين
وحباها درهما في يدها
ماسحا من كل عين دمعتين
قال هيا أطلقي وجه الرضى
وأريني بسمة أو بسمتين
غير أن الطفلة إزدادت بكا
وكأن الكرب أضحى كربتين
قال ما الخطب أجيبي طفلتي
هل فقدت اليوم إحدى المقلتين
فأجابته بقلب موجع
لا ولم أفقد ورب الوالدين
إنني أبكي بحزن درهمي
"لو لم يضع مني لأضحى درهمين"

هناك 37 تعليقًا:

دكتور حر يقول...

يا راجل كنت خده منها تاني

لكن مقلتش انت هي منين
على حسب مكانها بتفرق برضه

بوست جميل
تحياتي
أخوك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

دكتور حر


شكرا على تعليقك

وعلى فكرة البنت دي بإذن الله هقابلها يوم من الأيام
هههههه

تحياتي لك

عصفور المدينة يقول...

جميل ورائع وأسلوبك سلس جدا بارك الله فيك

وطيب كمان بس اوعى تكون شحاتة
أحسن فيه وسائل كثير للشحاتة اليومين دول

فرنسا هانم يقول...

البنت دى طماعه
انا لو مكانك كنت قلتلها
اتبكى على الدرهم بغزير العينين
اعطنى ما اخذتيه ولتبكى على الدرهمين
دى احسن حل
لكن بصراحه جميله جدا جدا
شاعرنا الكبير عبد الرحمن ياسين
انت عارف انا جايه برضه بالعجله بتاعتى وطريق السويس الصحراوى مفهوش حته ضله دلوقتى خالص
احنا العشاء على فكره
شوف لنا واحده فيروز بقى قبل المرواح
وهات 35 واحده فيروز اتسلى بيهم فى الطريق

shirry يقول...

حلو اوي الشعر دا واسلوبك جميل جدا يدل علي انك بتقرأ شعر كتير
بس ايه البت دي
انا لو منك كنت اخدته منها تاني وقولت لها :هاتي علشان يبقي عياطتك بفايدة

هههههههههههه
لاء بس حلو اوي عجبتني الفكرة

مشروع انسان يقول...

ياه افتكرت النهاية هتقبى غير كده خالص
هى دى النهاية
دى مش طفلة خالص
فكرتنى ببوست لشهاب الازهر بس البنت زعلت لان الفلوس كانت غالية عليها جدا ومش بتعوض بنفس القدر
ب البنت بتاعتك دى حالتها صعب
لو منك اروح اتعلم منها
تجربة رائعة اخى
ربنا يكرمك

ا بـن عــمــر يقول...

ايه يا عم الجمال دا
طيب كنت
اعطيها
كمان واحد

مشمش يقول...

اسلوبك جميل اوي بس ممكن نقول علي تصرف البت طموح مش هنقول طمع لانها طفلة اكيد لسة متعرفش الطمع تحياتي ليك وياريت تزروني

عبدالرحمن الشافعي يقول...

عصفور المدينة

جزاك الله خيرا عى تعليقك
دي ممكن تكون شحاته بس بطريقة متقدة شوية
ههههه

جزاك الله خيرا

عبدالرحمن الشافعي يقول...

خالتي فرنسا

بجد يعني أنا مش عارف أقولك إيه
من رغم الألم بس برده تركبي العجلة وتجيليلي
بس البيتين دول حلوين

أنا جايلك ومعايا فيروز..وشويبس..وإلي نفسك في

جزيتي خيرا

عبدالرحمن الشافعي يقول...

shirry

جزاك الله خيرا على تعليقك
أنا يا جماااااعة كنت بس ساعتها قلبي طيب وحنين
فا إدتلها الدرهم
دا إنتوا قلبكم حجر


هههههه


تحياتي لك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

أخي إمام الجيل

جزاك الله خيرا على تعليقك

أنا فعلا إتعلمت تجربة رائعة ومفيدة

جدا
وحلوة كمان
مفروض إنتوا بقى تقولوها

بس لحد الآن مفيش حد قالها


يلا إذا مكنش في حد هيقولها أقولها أنا

تحياتي لك وشكرا على تعليقك
وبإذن اله هحاول أجاوب على التاج في أقرب وقت

تحياتي لك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

إبن عمر
أسعدني تعليقك كثيرا


ربنا يوفقك في إمتحاناتك

تحياتي لك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

مشمش
يا سلام
أنا مش عارف أقولك إيه
علقتيلي ي كل مواضيعي

جزاك الله خيرا على المتابعة
وأسعدني هذا كثيرا


أنا خلاص زورتك وسيبتلك تعليق
على رأي خالتي فرنسا..إلحقيه قبل ما حد يسرقه

تحياتي لك

حور الجنة يقول...

ههههه
حلوة يا فندم

عبدالرحمن الشافعي يقول...

حور الجنة

أسعدني تعليقك

تحياتي لك

منى يقول...

ههههههههههه
حلوه بجد والله
دا انا كنت هعيط فى الاول لقيتها فى الاخر بنت نكديه متستهلش نعيط علشانها
تسلم ايدك يا عبد الرحمن

وكمان حاطط اسم مدونتى عندك يا سلام عليك يا ابنى
مالقيش معاك درهم ليا انا كمان؟

عبدالرحمن الشافعي يقول...

منى

السلام عليكم

أنا من ساعتها مستني التعليق ده

جزاك الله خيرا

وكمان أنا أتشرف إني أحط إسم مدونتك عندي

عاوزة درهم
معيش فكة


هههه


تحياتي لك

noha يقول...

D:
حلو أوى
واسلوبك جميل وسلسل جداً
ربنا يوفقك ياارب
..
وليا الشرف بزيارة مدونتك والتعليق فيها :)

عبدالرحمن الشافعي يقول...

حتة سكر
أنا فرحت لما شوفت تعليقك..بجدو الله
جزاك الله خيرا
تحياتي لك

فزلوكة يقول...

حلوة.... لأ روعة...لأ تحفة
بجد جميلة وخاصة النهاية
ربنا يو فقك وتدى كمان وكمان
زهراء

عبدالرحمن الشافعي يقول...

فزلوكة
أخت زهراء
أسعدني تعليقك كثيرا
نورتي المدونة

تحياتي لك

التوأمان يقول...

ايه الحلاوة دي يا بوديي اول مرة اعرف انك بتكتب شعر حلو اوي كدا

ربنا يزييد ويبارك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

بعد إيه يا سعبودة
مفرود تكونوا أول ناس تعلق
دا إحنا أكتر تلاتة نعرف بعض
ماشي يا سعد إنتا وعبدالرحمن

ماشي

سماح المرة دي

تحياتي لك.....م
كنت هنسى حرف الميم

mohammad hamza يقول...

حج عبده ..
الموضوع جامد .. والشعر جميل ..
المهم يا حاج انا خلاص ابو عيياش قنعنى ان انا لازم اعمل مدونة ...ألخ الخ الخ
المهم انا عملتها ولسة بصمم فيها طبعا والتصميم هينزل باذن الله على العيد ..
بس يهمنى اوى ان انا اعرف رأيك في الكتابة .. ما تنسانيش

عبدالرحمن الشافعي يقول...

محمد حمزة

والله أنا كنت متأكد إنك هتعملها
يلا ربنا يوفقك...ويعينك
تحياتي لك

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

!رائع

انت اسلوبك فى الكتابة راقى اوى وروحك شفافة وبحس انك قاعد قدامى بتحكى لى

بخصوص الدرهم بقى

المقطوعة دى بتشير لمبدأ موجود فى الحياه

مبدأ غريزى فى البشر

وحسيت ان الكلام ده موجه ليا

:)

تحياتى ليك يا شاعر

عبدالرحمن الشافعي يقول...

أحمد الصباغ

أنا مستني إن حد يقول المعنى ده بس مش لاقي


جزاك الله خيرا على التعليق

وشكرا على المجاملة

تحياتي لك

mohammed alsha3r يقول...

السلام عليكم

ازيك ياعبدوووو


ايه الجمال دا ياعمونا

هما دول أخوان المنصورة

ولا بلالاش


اكتب ياعم يلا وسمعنا

أخوك الشاعر .. منصورة بردة ... بس ميت غمر لو عارفها

عبدالرحمن الشافعي يقول...

أخي محمد الشاعر

سعدت بمعرفتك
بجد
وفرحني تعليقك

تحياتي لك

أميرة محمد محمد محمد يقول...

جميل يا عبد الرحمن
الاشعار دي من تاليفك ولا مقتبسها
لو من تاليفك تبقي شاعر رائع
ربنا يكرمك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

أميرة محمد محمد محمد

إنتي بتشكي فية
لا لا أنا زعلت

عموما أكيد من تأليفي
إنتي مش بتقرأي جرايد ولا إيه

أنا يا ستي طلعت التالت على الجمهورية في الإلقاء

تحياتي لك

همسة قلم يقول...

:)

قرأتها كنكتة من قبل لكن كتابتها كشعر جديدة ..

بارك الله فيكم اخونا الكريم عبد الرحمن

جهاد خالد يقول...

مميزة

...

دمت بتميز

عبدالرحمن الشافعي يقول...

همسة قلم
شكلي كدة إني محظوظ علشان همسة قلم علقة عندي

شكرا على التعليق

تحياتي لك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

النجمة الصامدة

أنا فرحان جدا إنك جيتي زورتيني

تحياتي لك

Gehad mousa يقول...

قال هيا أطلقي وجه الرضى
وأريني بسمة أو بسمتين

تدوينه رائعه واسلوبك حقا جميل
سلم قلمك دوما