الثلاثاء، فبراير 03، 2009

وإتغيرت....



السلام عليكم


أنا النهاردة جاي مش علشان اكتب موضوع ....


انا جاي أفضفض معاكم شوية ...


أنا فعلا كنت عايز حد افضفض معاه ...والحد ده بعيد عني ..


فا مالقتشي احسن من مدونتي ,,,


انا طبعا يجيلي يجي 3 شهور ما كتبتش في المدونة


في الوقت ده ...حصلي حجات كتير جدا ....ومواقف كتير...غيرت حجات كيتر قوي في حياتي


في منها غير حياتي للأحسن ..


وفي منها غيرها للأوحش ..


وعلشان ما اكنشي كذاب ....


معظمها إتغير للأوحش ,,,






كم موقف مريت بيه ...


زي اي حد عنده 15 سنة وفي اولى ثانوي ...


كنت بغلط ...


بس مشكلتي إني بغلط ...وعارف تمام المعرفة إن إلي بعلمه ده غلط ...




الصراحة قبل كدة كنت بخاف اعمل حاجة غلط ....علشان ربنا شايفني ,,,,


اما دلوقتي ..حصلي تغير ...


بقيت بخاف اعمل حاجة غلط .علشان الناس شايفاني ,,,


علشان أصحاب والدي ممكن يشوفوني ...علشان أصحابي ...




انا عارف إن دي حاجة مش كويسة خالص ,,,,


بس حاليا بحاول إني ما أعملشي الحاجة الغلط علشان ربنا شايفني ..






انا إتغيرت أوي يا جماعة ,,,


مع تيغر ي ده ...برده الناس شايفاني كويس ,,,


مع غني بعمل الغلط ..


برده الناس تقول عليا إنتا إن شاء الله هتكون حاجة كيوسة .. إنتا هتكون ناجح ..زوهكذا ,,,


مع إني للأسف ...


حاسس إني فاشل ,,,,




انا قبل كدة من سنة سنتين من أول ما جيت مصر ....


كنت بذاكر علشان أجيب مجموع ..


وكنت الحمد لله بجيب مجاميع ..


اما دلوقتي أنا بذاكر ..بس علشان أعرف أنجح,,,


وكم حاجة برده غير دي ,,,,




وانا مستغرب جدا ..


في ناس عارفة إني بعمل حاجة غلط ..


وبرده بيقولوا إنتا ذكي ..إنتا هتبقى حاجة كبيرة ..غنتي ذكي وهتعرف تتصرف ....


ليه .


انا ما عنتش فاهم .






يا جماعة ...


أنا بقول الكلام ده هنا ..في المدونة ..بل في الإنتر نت كله ....


علشا انا فعلا نت بخدع نفسي ..


وبرده كنت بخدع ناس معايا ..


انا آسف علشان انا خدعت ناس كتير ...


وياريت يسامحوني ,,,






وبإذن الله هرجع تاني زي الأول ..واحسن كمان ,,,,







اخوكم الصغير ,,,,


عبدالرحمن الشافعي




هناك 40 تعليقًا:

مشتاقه للجنه يقول...

السلم عليكم

اول تعليق واول مره فى مدونتك يا عبد الرحمن,, وفى موضوع زى ده.

جميل قوى انك بتنقد نفسك,,على الرغم ان اللى حواليك شا يفينك كويس,,وده هيخليك احسن ان شاء الله.

جميل قوى ان الواحد يحاسب نفسه,,وجميل اننا بنحاول نصلح عيوبنا.

على فكره بقى انا بحييك جدا على موضوعك ده

وده اكبر دليل على انك احسن من اللى الناس بتقوله,,

وان شاء الله تكون احسن واحسن واحسن كمان ان شاء الله

ربنا يارب يحيمك ويحفظك ويبارك فيك ياااااارب

نور جديد يقول...

بسم الله
السلام عليكم ور حمة الله
اولا عود احمد و مبارك ان شاء الله يا كابتن
يا فندم لما انت بتقول انها حاجة بتحصل للي عندهم 15 سنة طيب ما احنا متفقين اهه انها حاجة طبيعية عملية التغير دي بس الفكرة انها ذو حدين
بس بص طالما حاجة طبيعية ده معناه انك متديهاش اكبر من حجمها اديها حجمها الطبيعي
ثانيا النبي صلى الله عليه و سلم بيقول خيركم في الجاهيلة خيركم في الاسلام ، و من شب على شئ شاب عليه عشان كده يا عم الامور الناس بتقولك ان هتبقى حاجة كويسة
ثالثا علمونا ان خمسين في المية من حل المشكلة انك تحدد المشكلة و انا شايفة انك حددتها و الباقي هيكون خطوات عميلة بسيطة
رابعا علمونا برده انها مرحلة بناء شخصية و لذلك عليك انك تركز ايه القيم بالتحديد اللي عايز تضيفها لنفسك و العكس
خامسا بجد من اخت لاخوها تأكد انك قدوة شئت ام أبيت قدوة
الحاجة اللي ممكن تختارها بس نوع القدوة و الطريق اللي هتوصل بيه للنوع ده
و انا واثقة انك مسئول يا عبد الرحمن
ربنا يوفقك و يحفظك و يهديك و يجعلك خير مما نظن و يغفر لك ما لا نعلم

نور جديد يقول...

نسيت اقول حاجة على فكرة انا كنت ممكن اكون اول تعليق بس النت علق على ما الست هاجر علقت
بس مش مشكلة اكيد ربنا عمل كده عشان متتحسدش يعني هدخل اعلق عندك و كمان اول تعليق

ريمان يقول...

اااااه يا نى منك يا اخويا الصغير انت

فى ايه بس

؟؟؟؟


كلنا نغلط والتغيير سنه الحياه
جميل اوى اننا نعترف بغطنا

بس اعرف ان الغلط مكتوب على كل بنى ءادم

مش انت بس اللى بتغلط

وكمان يا بودى مش معن اننا شايفنك كويس وذكى وطيب اننا بنخادعكاو اننا مش شافينك كويس

بالعكس

انت اما حد يوقلك عيوبك ويبقى مش شاف غر عيوبك وبس ده يبقى واحد مش طبيعى لان فى نس عامله زى الذباب لا تقع الا على القذر

انما برضه اما صاحبك يهدى لك عيوبك مثل ما قال عمر بن الخطاب رحم الله من هدى الى عيوبى ده امر تانى خالص

بلاش تقول على نفسك فاشل

على فكره انت مش عارف تصالح نفسك

بلاش تلوم نفسك كتير يا عبد الرحمن عشان مش تنفر منك وتبعد عنك حاول تتقرب منها وتصاحبها حسسها بكيانها ووجودها وقيمتها

اتصالحح مع نفسك هتتصالح مع ربك ومع الناس

اسمع كلامى ولو لمره واحده بقى

ريمان يقول...

ايه ده يا ست سلمى انتى انتى بتتشاكلى على اول تعليق

انا بقى احق باول تعليق يا اختى منك ليها

ااااااه

ده اخويا انا

ميرا ( وومن ) يقول...

ماشاء الله يا بودي كل التعليقات بنات

ههههههههههههههههههههههههههه

في الأول الف الف الف مبروووك علي النجاح

ثانياُ بقي بما اني اكبر منك وانت اخويا الصغير اتكلم براحتي بقي

شوف كونك انك بتصارح نفسك وتكاشفها ده معناه انك لسه والحمد لله عندك شجاعه وضمير حي

في حاجة بقي مهمة انت قولت عليها ان عندك 15 سنة

هاتقولي يعني ايه ؟ هاقولك يعني انت في مرحلة انتقالية مرحلة بتتشد فيها من النقيض للنقيض فجاة

انت مضايق من نفسك وخايف عليها ده كويس بس بعد فترة انت هاتلاقي نفسك بترجع تاني لسيرتها الأولي لما تستقر نفسياً

استمر في محاسبة نفسك وتقويمها لآن ده شئ جميل

كون ان في ناس عندها ثقة فيك وانك حد كويس وهاتبقي إن شاء الله حد كويس ده بيحط عليك مسئولية وانت ادها يا بودي

ابقي طمني عليك انا عملت شات بوكس في المدونة علشان مش بدخل علي الماسينجر

سلام يا بودي

اسلام الشربينى يقول...

ازيك يا عبدو انا اسلام ايهاب
ربنا يا رب يفرج همك ويفك كربك يا رب
وان شاء الله تعود بنجاح واحسن من الاول http://b7bbalade.blogspot.com/
تقبل مرورى
نحياتى

حسن حنفى يقول...

يااااااااااه
تعرف يا عبد الرحمن كل ولحد فينا عاوز يقف مع نفسه كتييييييييييييير

اعتقد ان كلنا اتغيرنا بص عليا هتلاقي نفسك اكنك كنت بتتكلم عليا نفس الحال اللي حصل ليا بالظبط انا وانت وهو مش لازم هو مين بس صدقني كلنا عاوزين نرجع تاني بص علي مدونته هتلاقي نفس الحكايه كلنا اتغيرنا للاسوأ وكلنا حاسيين بكده وللاسف برضه مش عرافين نعمل ايه وشويه وبنرجع تاني اتمني ان في النهايه كلنا نعرف نتغير للاحسن ونرجع لطبيعتنا تاني

Kiara يقول...

الاول احييك علي مواجهه النفس

ومش هقولك اعمل ومش اعمل والكلام دا

بس هقولك ادعي ربنا ان الامور تتصلح ويكون حالك انت راضي عنه وربنا كبيييييييييييير هيقف جنبك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

مشتاقة للجنة .,...
منورة بتعليقك الجميل والأول ...
وادعيلي بقى ,,,,
وحزاكم الله خيرا على مرورك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

نور جديد ,,,
يا أهلا يا أهلا
أختي هنا ,,,
انا موش مصدق ...
انا بجد فرحان علشان إنتي هنا بجد ,,,
ربنا يخليكي ليا يارب ....

انا عارف غن أنا في مرحلة بناء الشخصية ...
بس غدعولي غني اعديها على خير
وأبنيها صح

شكرا ليكي سلمى على تعليقك ..
تحياتي لكي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

ريمااااااااااااااان...
إزيك ياريمان ..
عاملة إيه ...

والله يا ريمان كل الكلام إلي غنيت قولتيه ده زين ...

بس أنفذه إزاي ..مش عارف ,,,


أعمل كل إلي قولتي عليه إزاي مش عارف ,,

أنا أعرف أعمله ...بس مش هعرف اعمله ...

غريبة صح ...

شكرا ليكي يا أعز أخت على تعليقك ..
ونورتي المدونة ,,,
تحياتي لكي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

وومن ,,,
يا مرحبببببببب يا أهلا ...
وحشاني بجد يا ميرا ,,,
عاملة إيه ..
والله يبارك في أصلك يارب وفيكي ,,,


وادعيلي كدة يا ميرا ,,,,
وطمنينا إنتي عليكي ..
تحياتي لكي ميرا ,,,

عبدالرحمن الشافعي يقول...

إسلام الشربيني

نورت المدونة يا سلم ..
وبإذن الله ربنا هيستجيب ليك ,,,
وتنور المدونة في أي وقت حبيبي ,,
تحيايت لك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

حسن حنفي.ز
حسن ..أبو علي حبيبي ,,,
إزيك
انا فاهم كلامك يا حسن ..
وفعلا زي ما إنتا قولت ..
محتاجين غحنا التلاتة نقف مع نفسنا كيتر ..
مش إحنا بس ...
الناس كلها
نورت المدونة يا برنس ...

عبدالرحمن الشافعي يقول...

كيارا ,,,,
حاضر ...انا هدعي ...وانتي كمان إدعيلي ...
تسلميلي كيارا ,,,

والمدونة نورت بجودك ,,,,

نور الاسلام يقول...

السلام عليكم

ياسلام ياسلام
خليني اعيط بقي
الدنيا لازم نعيشها ببساطه
دور جوا نفسك بجد هتلاقي طفل برئ كبره
اصنع الحياه اتغلب عليها
اثرفي الوحش في الحياه واتاثر بالحلو فيها انت فعلا بجد ممتاز
لكن كلنا فينا عيوب
بس احنا لو اقويا بجد نبتدي نصلح عيوبنا
ونشيل الصفات اللي مش حلوه وناخد صفات كويسه
والله انت ظالم نفسك

الدنيا مش تستحق اي زعل عيش مع ربنا يا بودي
خليك رباني
خليك زي اختك الكبيره ملائكي
عيش في الدنيا باحلامك مش بفرضها عليك
اصنع حياتك مش تخلي حياتك هيه اللي تصنعك بس الله بجد انت انسان كويس جدا ومحبوب جدا وانا اقر واعترف واشهد بكدا
يلا بقي انت اخويا الكبير وريمان اختي الكبيره وانا اختكم الصغيره الهبله وامشي ورا العيله اللي هيه انا مره واحده بس
ومش تنسي تجيبلي شيكولاته او اقللك خليها مصاصه انا كبرت علي الشيكولاته بقي الشيكولاته دي للعيال
ههههههههههه
دمت بخير وسعاده
في رعاية الله

السلام عليكم

حفيدة البنا يقول...

(وقلت إستغفروا ربكم إنه كان غفارا)
كل إنسان بيغلط لإن مفيش إنسان معصوم من الخطأ لكن خيرالخطائيين التوابين زى ما الرسول (صلى الله عليه وسلم)قال:(كل إبن آدم خطاء وخير الخطائين التوابين).والله انا كان بيحصلى كده وكنت بفتكر بردك إن ربنا شايفنى واحاول امنع نفسى عن الخطأ وجاهد نفسى وربناأكيد هيعنى لإن ربنا عز وجل قال(أنا عند حسن ظن عبدى بى إن كان خيراً فخيرا وإن كان شراً فشرا)وكنت بفتكر نشيد كلماته أكتر حاجه كانت بتخلينى أبعد عن الخطأ ده قبل أما اقع فيه (إذا ما قال لى ربى أما استحييت تعصينى ..وتخفى الذنب من خلقى وبالعصيان تأتينى) يااااه كل ما كنت بفتكرها جويا ابعد واحس إنى بقيت مرتاحه جداً
فالحمد لله على نعمه الإسلام ونعمه الإيمان
تقبل الله توبتك ورزقك حن النيه والخاتمه
جزاكم الله خيراً

مشمش يقول...

ازيك يااستاذ عبد الرحمن
وانا بقولك ياستاذ عشان انت فعلا في نظري كبير اوي مع انك اصغر مني في السن
والفضفضة دي اهم حاجة ممكن حد يحتاجها ويلاقي الي يفضفض معاه مهما كان سنة او خبرتة كلنا محتاجين حد يسمعنا
بس انت بجد ان شاء الله هتبقي حاجة كبيرة عمري ماحسيت انك طفل حسيت انك راجل بيتصرف بطفولة اوقات بس الاكيد انة راجل ويارب يكرمك يارب وتبقي احسن مما تتمني انك تكون
اختك مشمش

sun_of_freedom يقول...

جيت متاخر بس يلا حصل خير

هو مش خير ياريمان مش اخوكى لوحدك برده وسعى على جنب

اخى عبدرحمن

الانسان خلق ليغلط فيرجع الى الله

لو كنا لم نخطا جميعا ما كان في توبه واقلاع عن ال>نب وغفران ورحمة من الله


مظبوط ؟؟؟!!!


وهكذا هى الدنيا وه>ا هى الحياة نخطا حتى نعود غلي الله

وخير الخطائين التوابين


فقط اجلس مع نفسك بعيدا عن اى اجواء او ضغوط وفكر وهتقرر من نفسك لبدايه تغير افضل من التغيير دا وترجعلنا تانى زى الاول واحسن


فيقال : ( أنا عند ظن عبدى بي إذا تقرب الي شبرا تقرب اليه ذراع واذا تقرب >راعا تقربت إليه باعا وإذا جائنى يمشي جئته مهرولا

فقد اجلس في نصف الليل مع ساعات التدبر فيخشع قلبك حين تصدع ل>كرى الله وحين تاتيك الملائكه هل من سائل اجيب له
هل من تائب لاتوب له

عليك بسورة الملك دائما واحرص عليها دائما فهي الواقيه والمانعه

وإ>ا اردت ان يخشع قلبك كثيرا
فزيارة المقابر تقوى الإيمان بالله

اللهم ابعد عن كل مكروه ع>را اخى لن اقصد شئ
ولكنها حقيقه

من اراد فليعملها


أسال الله لك الهدايا والصراط المستقيم والثبات


تحياتى لك ممزوجة بآيات القرآن تحفظك مدى الزمان

sun_of_freedom يقول...

اخى عبد رحمن

لا تقول فاشل اولا تزعجنى الكلمة دى
ثانيا: عيب لما تقول كدا هو انت مش زي اختك ولا ايه

اكيد معروف عن التوفق مش كدا ( يلا مش هبالغ في نفسي )
ثالثا :

مدام انت موجود يبقا بتفكر يبقا هتشغل مخك
اول حاجه عملتها بإنك حسيت وفضفضت ودى بدايه مبشره لاز تفرح بيها
وبنفسك

وتتفاخر انك جواك صدق مع نفسك قبل صدقك مع الآخرين

وتعرف انك باعترافك دا معناه ان في نيه جواك للتغير

ربنا يوفقك يارب ويوفقك ا لى ما يحب ويرضي
ونسمع عنك كل خير يارب

Anas Alaa يقول...

و الله يا عبد الرحمن إنت محترم , ربنا يكرمك . إني أحبك ف الله .

*همسة من الحب والامل* يقول...

بسم الله
بجد مدونه رائعه بمعني الكلمه وحضرتك مدون ممتاز بجد بجد
اتمني ترجع تاين بخير وتنور مدونتك
وكن املا .. كن حبا

ريمان يقول...

بووووووووووودى

واحشنى جدااااااااااااا


وحشتنى بجد


ربنا يطمنى عليك يا رب

Jasmine يقول...

السلام عليكم
اولا البوست عجبنى جدا لانك بتحاول ترجع زى ماكنت واحسن وعجبنى اوى انك بتنقد نفسك وعاوز تبقى احسن وان شاء الله هتكون زى ما انت عاوز واحسن وربنا يوفقك وفى حاجة كمان كلمة سامحونى دى ان شاءالله هما هيسمحوك واكيد انك مش كنت قاصد تزعلهم منك صح؟؟ المهم معك الله دائما الى الامام ثانيا المدونة جميلة جدا وانت مبدع دائما دى اول زيارة لمدونة المبدع وان شاء الله دائماهزورها معك الله

Jasmine يقول...

السلام عليكم
اولا البوست عجبنى جدا لانك بتحاول ترجع زى ماكنت واحسن وعجبنى اوى انك بتنقد نفسك وعاوز تبقى احسن وان شاء الله هتكون زى ما انت عاوز واحسن وربنا يوفقك وفى حاجة كمان كلمة سامحونى دى ان شاءالله هما هيسمحوك واكيد انك مش كنت قاصد تزعلهم منك صح؟؟ المهم معك الله دائما الى الامام ثانيا المدونة جميلة جدا وانت مبدع دائما دى اول زيارة لمدونة المبدع وان شاء الله دائماهزورها معك الله

Jasmine يقول...

السلام عليكم
اولا البوست عجبنى جدا لانك بتحاول ترجع زى ماكنت واحسن وعجبنى اوى انك بتنقد نفسك وعاوز تبقى احسن وان شاء الله هتكون زى ما انت عاوز واحسن وربنا يوفقك وفى حاجة كمان كلمة سامحونى دى ان شاءالله هما هيسمحوك واكيد انك مش كنت قاصد تزعلهم منك صح؟؟ المهم معك الله دائما الى الامام ثانيا المدونة جميلة جدا وانت مبدع دائما دى اول زيارة لمدونة المبدع وان شاء الله دائماهزورها معك الله

Jasmine يقول...

السلام عليكم
اولا البوست عجبنى جدا لانك بتحاول ترجع زى ماكنت واحسن وعجبنى اوى انك بتنقد نفسك وعاوز تبقى احسن وان شاء الله هتكون زى ما انت عاوز واحسن وربنا يوفقك وفى حاجة كمان كلمة سامحونى دى ان شاءالله هما هيسمحوك واكيد انك مش كنت قاصد تزعلهم منك صح؟؟ المهم معك الله دائما الى الامام ثانيا المدونة جميلة جدا وانت مبدع دائما دى اول زيارة لمدونة المبدع وان شاء الله دائماهزورها معك الله

Jasmine يقول...

السلام عليكم
انا اسفة بجد مش كان قصدى انشرالتعليق كتير معك الله

z!zOoOo يقول...

السلام عليكم

ايه يا عم عبدو فينك يا عم

كل ديه غيبه ؟؟

طيب يا جدع تعالي طمنا عليك وامشي

كل الناس ديه جايالك وانت برضه تغيب ده كله ( ده قر علي فكره مش حسد)

علي العموم شد حيلك في الامتحانات وإن شاء الله ترجعلنا بالسلامه كده

وانت كويس وصالحت نفسك وترجع ريفرش كده زي ما كنت

يا واد دا انت الدلوعه بتاعه المدونين

اصغر مدونه عرفته بس تقريبا في حد بينافسك علي المنصب شد حيلك بقي واصغر انت :)

يلا لما ترجع هستناك تييجي مدونتي وتطمني عليك خلاص

تحياتي

مصطفى سليمان يقول...

الى حبيبي الغالي
الى رفيقي الوفي
اليك من قلب يحبك
(يا أيها الذين ءامنوا اتقوا الله وقولوا قولا سديدا..يصلح لكم أعمالكم ويغفر لكم ذنوبكم ..ومن يطع الله ورسوله فقد فاز فوزا عظيما)

YaQeeN يقول...

السلام عليكم..
ازيك يا عبده وحشتنا..

انا جايالك تانى علشان انا هتكلم كلام كتير معاك..
لكن انا هخرجدلوقتى ولما اجى اتكلم معاك..

وربنا يحميك لانك نضيف من جوه وده اهم شئ..

YaQeeN يقول...

انا رجعت تانى..

شوف يا عبده..كل اللى انت قلته ده زاد من احترامى ليك..لانه وضح انك مش منافق ..وخصوصا فى حق نفسك..
ولما لقيت نفسك بتعمل الغلط وقفت..وقلت ستوب..
لوما الناس مدحتك وانت بتعمل اغلط..استغربت وقلت برده ستوب..
وده دال على انك لا منافق ولا بتحب المنافقين..


شوف يا عبده احنا ابدا مش ملايكه..احنا انسان..والانسان بيغلط..والا مكنش فى حاجه اسمها عفو ومغفره من عند ربنا..

ومش معنى كلامى اننا نتمادى فى الغلط..لأ طبعا..
مش عيب ابداً اننا نغلط لكن العيب الحقيقى اننا نتمادى فى الغلط ده..

انا مبسوطه بيك جدا يا عبد الرحمن لانك اعترفت بخطأك..وندمت على كده..
انسى اللى فات وانتظم فى صلاتك وخلى علاقتك برنا كويسه..ده مهم جدا فى حياتك..
لان ربنا سبحانه وتعالى هو اللى بيدى..وهو اللى بياخد..وهو اللى بيغفر وبيسامح..وهو اللى حاسس بيك اكتر من اى حد فينا لانه مطلع عليك وعلينا..

ولازم لازم تبدأ صفحه جديده مع نفسك وتطوى القديم لانه ملوش لازمه انك تفتكره تانى..

اختك الكبيره مياده..اوعى تكون نستنى ازعل جدا..

عبدالرحمن الشافعي يقول...

تسلمي ميادة على الكلام الحلو ,,,
جزاكي الله خيرا ...
وأنا على فكرة عمري ما نسيت الحمد لله حد أنا عرفته ..
حتو ولو ما شوفتوش ,,,
):

شكرا ميادة

تسلمي

بنت الصالحين يقول...

جميل ياعبد الرحمن اللهم باارك

والحفلة اكيدجميلة ويكفي انك بتفكر وبتحاول تخرج طاقاتك بطريقة ايجابية

Yomna Mohamed يقول...

حلووووووووووووووه اوي فكره الموضوع ده وكلنا محتاجين وقفه مع نفسنا بالشكل ده،،احييييييك :))

عبدالرحمن الشافعي يقول...

Yomna Mohamed ...
:) :)
دي كانت من زمان قوي ..
اقرأي التاريخ كدة
:D

Yomna Mohamed يقول...

اهااا منا واخده بالي بس مش مهم امتي وفين المهم ازاي وليه :D:D:D
يعني المهم المضمون انك راجعت نفسك وبرضه المفروض من حين لاخر نعمل update و scan لنفسنا كده :))

Entrümpelung wien يقول...

Dank den Themen .... Ich hoffe, mehr von den Themen

Umzug Wien يقول...

Vielen Dank .. Und ich hoffe, Sie Mved Entwicklung und Schreiben von verschiedenen Themen :)