الأربعاء، مارس 19، 2008

من طلب العلا ..نام الليالي

السلام عليكم ....
إزيكم ...وحشتوووووني قوي قوي......
أنا فعلا تقلان عليكم ......
صح ..إعترفوا.....
أنا بس عاوز اتأسف على الغربة الطويلة دي .....
حمدا لله على سلامتي...هه..
.المهم...


أكتر من واحد سألني ....."ليه مش بتروح المدرسة ؟؟؟؟"
أنا النهاردة هتكلم بصراحة ...هتكلم بإلي بشوفوا في المدرسة ....
يا إخواني المدرسة ما عادتشي مدرسة.....المدرسة أيام زمان ....كانت تعليم ...وأدب...وأخلاق...وحفظ للقرآن..
هي دي مدرسة أيام زمان ....
حاليا ....والحق يقال ....يجب ألا تسمى "مدرسة"...
أنا لما والدي عاوز يوديني المدرسة ....ليه ...؟؟مش علشان أتعلم ...؟؟
أتعلم الحاجة الصح .....مش الحاجة الغلط ......
في المدرسة ....المدرسين ....يقولوا ألفاظ ...بذيئة ...يرجع الطلاب بعدها ...يقولوها ....
دا تعليم للأخلاق؟؟؟؟؟
في المدرسة ....حصة القرآن ...أو ...حصة الدين ....ليست لها أهمية حاليا في المدارس...
في المدرسة .....المدرسين ...مافيش ضمير خالص ....عاوزين ياخدوا مرتبهم على الجاهز ..من غير تعب ولا وجع دماغ.....ومش كل المدرسين كدة ...بس أنا بعرض الوجه العام وإلي أنا شايفه حاليا في المدارس
في المدرسة ....الفصل يكون مكدس ....مليان على الآخر...ودا السببإلي بيخلي الطالب يكره مدرسته...
في المدرسة .....لا يهتموا بالحضور ولا الغياب ......ولا العقاب...
في المدرسة......الطلاب ....أخلاقهم ..ماشاء الله ....في العلالي ....وحشششششة...
وإزاي يطلع الطالب مؤدب ...وأستاذه أصلا ...قليل اللأدب...

إذا جئنا نعدد عيوب المدرسة المصراوية .....مش هنخلص.....
بجد ....مش هنخلص...
إنتوا عارفين إيه إلي كره الطالب في المدرسة ؟؟؟؟
هتعرفوا دلوقتي ......
بس
أنا عاوز أقول حاجة ..كلمة صغيرة ....للحكومة المصراوية ....


يا حكومتنا .... إذا كنتم عاوزين طلاب مؤدبين ...متعلمين ...متخلقين بأخلاق حميدة ....
فا دا مش بيجي إلا ....بمدرسة نظيفة ....ومدرس جيد ....ودا مش بيجي إلا لما
تكون وزارة التربية ولتعليم
كويسة
عندها شوية ضمير....ودا مش بيجي كدة عالساهل...لأ...لازم تكون هناك وزارة نظيفة ...مش نظيف..
لا لازم تكون نظيفة ..تتقي الله في عملها ...تخاف الله من كل صغيرة وكبيرة يفعلوها ....
ودا مش بيجي إلا عندما يكون الرئيس ..."مش هكمل"
إنتوا عارفين الباقي..

عرفتوا مين السبب إلي خلا الطالب يكره المدرسة؟؟؟؟؟..؟؟؟؟؟
أنتوا عارفين الإجابة أكيد....

أناكنت عاوز بس أكتب سبب كره الطالب للمدرسة ..,دا ماكنشي موضوعنا ...
ههههههه ..ماتخافوش...الموضوع مش هيطول...أنا هقول نظرية جميلة وسهلة ...

أنا حاليا زي ما إنتوا عارفين في تالتة إعدادي ......صح...
ومفيش أعمال سنة في تالتة إعدادي ...............صح...
يعني مافيش طلاب هيروحاو المدرسة في تالتة إعدادي......
وبالتالي مادام ما فيش طلاب بيروحوا خالص...يعني ..مافيش برده مدرسين هيروحوا المدرسة....
ومادام مافيش مدرسين هيروحوا المدرسة .....يعني ما فيش تعليم في تالتة إعدادي....
نظرية جميلة جدا جدا .....






وتحيا مصر






هناك 42 تعليقًا:

امواج يقول...

كده انا اول تعليق ياعبد الرحمن

انا كده فهمت انت كنت تقصد ايه
يظهر ان فعلا معدش فيه طلاب بيروحو المدرسه
انا معاك فى كل كلمه قولتها ياعبد الرحمن
بس منقدرش نقول ان كله كده
لا فيه صدقنى مدرسين عندهم ضمير واخلاق
البنى ادمين انواع واكيد موصلناش الى ان كل الناس بقت وحشه
بس المشكله ان الناس الكويسه دى مش لقيه فرصه تعمل الصح
ان حتى لو المدرس محترم وكويس هتلاقى الطلبه ال ادامه مش كده خااااااااالص
الطالب بقى مش محتاج المدرس ال فى المدرسه
بقى عارف انه بياخد منه فلوس يعنى خيره عليه يبقى هيحترمه ازاى


بس انا فعلا عوزه اقول كلمة حق
انا اه مر فى حياتى مدرسين لو جه يوم ووقفو ادامى طلبين خدمه وانا بعد سنين اشتغلت يعنى انا مصره افكرهم هم كانو ايه وقد ايه كانو شئ حقير فى حياتى

بس فيه مدرسين عمرى ما هنساهم طول عمرى ولو بعد عشرين سنه وقف ادامى شخص منهم هقوم اقف ليه بكل احترام وتقدير

البنى ادمين انواع ولسه فينا النوع الكويس ال لازم نفتكره
فشل التعليم اصبح مش من وزاره فشله او مدرسين لا يستحقو لقب المعلم
فشل التعليم اصبح من اهل بيودو اولدهم المدرسه مش عشان يتعلمو لا
عشان يغيرو جو ويتفسحو



شكرا عبد الرحمن على كلامك الجميل
ياريت كل ال فى سنك يكون تفكرهم كده
اكيد وقتها هيبقى فيه امل ان بلادنا تتغير

بنت الاسلام يقول...

عبد الرحمن

معلش اصبر

وكل مكان في مساوئه وعيوبه

لازم تروح المدرسة

ومش لازم تسكت ابدااا علي اي شيء غلط

اتكلم

اشتكي

لان سكوتنا هو الي مضيعنا

وربنا يحميك ويحفظك

تحياتي

شذى مولوتوف يقول...

السلام عليكم

ازيك يا عبد الرحمن

علشان انت مش عايز تروح المدرسة تكتب كل ده

تصدق وانت بتتكلم على اد اية المدرسة وحشة افتكرت مدرستى فى ثانوى

وان المدرسة ساعتها مكانتش مدرسة
بس فى اعدادى كانت المرسة مدرسة وكنا ملتزمين فى المرواح والغياب ومفيش تزويغ

كل مدى الدنيا بتتدهور عن قبل كده


ربنا يستر على هيالنا

عبدالرحمن الشافعي يقول...

أمواج
الحمد لله إنك فهمتي قصدي...
بس انا ما قلتش إن المدرسين كلهم ماعندهمشي ضمي...
أيوة فيه مدرسين كويسين....بس عاوزة تلاقيهم وسط المدرسين التانيين ...
هه..لا ...مش هيبانوا أصلا

جزاكم الله خيرا على تعليقك ....
وشكرا على مروورك...
تحياتي لكي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

بنت الإسلام ...
انا معاكي إن أروح أشتكي..وما أسكتشي..
طب قوليلي إنتي..
أكلم مين ..وأشتكي مين ؟؟؟؟
قولي إنتي بقى ....
جاوبيني...

عبدالرحمن الشافعي يقول...

شذى ملوتوف...
اولا ...عودة حميدة للتدوين ...
والتدوين كان مشتقلك ...

.........
غنتي عندك حق ...كل زمن الدنيا بتدهور..
تحياتي لكي

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

السلام عليكم
ازيك يامان انت فى مدرسة اية اوعى تكون فى مدرستى المهم هى حالة لا مبالاة سائدة بين الطلاب والمدرسين وعندما يدخل المدرس الفصل ويجد الطلاب يلعبون ومش بيسمعوا شرحه فبتحصل نوع من الاحباط والمدرسة ياريت ماتفقدشى دورها

WhatEver?!!! يقول...

السلام عليكم

ازيك يا عبد الرحمن

على فكرة انا كان عندى بوست برضو عن المدارس بس كنت مأجلاه شوية بس انت شجعتنى انشره

هو فعلا مفيش طلبة بتروح المدارس ابتدائا من سنة تالتة اعدادى لحد تالتة ثانوى

وتعتبر مدارس الثانوى مدارس مهجورة تسكنها الاشباح ونفس الحال ينطبق على فصول تالتة اعدادى
بس برضو مش نقدر نعمم لان فى مدرسين بيجوا المدرسة
انا عندى طالبة فى مدرستى فى سنة تالتة مش بتاخد اى دروس ودى حاجة انا متاكدة منها لاننا اصحاب
وجابت 130/140 بسم الله ماشاء الله يعنى

عموما ربنا يوفقنك ويوفنا جميعا

تحياتى

ومضات .. أحمد الجعلى يقول...

انت بقى ما بترحش المدرسة ومقضيها مدونات وتعليقات
(-:

بصراحة رجعت لذاكرتى أيام جميلة يا عبد الرحمن أيام أن كنت فى مدرسة أكثر منرا ئعة كان كل أستاذ فيها يحرص على المدرسة وكأنها مدرسته والطلاب وكأنهم إخوته الصغار، فكان منهم من يشترى الجوائز غالية الثمن للمتفوقين من دخله الخاص، وآخر يعطى مجموعات مجانية فى بيته فى ايام الاجازات
كانت أشبه بالمدرسة الحلم..

ولكن من أسف شديد حينما أسأل عن أخبارها هذه الأيام أسمع ما لا يسر وكان انحدار التعليم والمدارس هو شيئ طبيعى لا بد من حدوثه بعد فترة من الزمن..

على أى حال كفاية عليك كده تعليقات ويللا روح المدرسة يمكن تكون أنت نقطة النور المضيئة فى المدرسة

وياريت تسلم لنا على الوالد وأخيك.

دمتم بخير

صحفية روشة يقول...

ياه يا عبد الرحمن هى المدارس لوحدها اللى بايظة
دة من ايام من كنت فى تالته اعدادى مكنش فى حضور
تعالى شوف الجامعة بقة
هههههههههه
ده انت الدروس مش هتكمل الف جنية فى كل المواد مهما عملت
انما شوف بقى الكورسات بتاخد كام حسرة علينا
بكرة لما تدخل الكلية هتعرف ان مشاكل المدرسة صفر على الشمال
وبعدين متلومش المدرسين اللى بيشرحوا نص كم
على قد الفلوس اللى بياخدوها
وسلام

الجواز و سنينه يقول...

كويس اوى ان ده اسلوبك و انت فى 3 اعدادى بس
بس عايزه اقولك ان التربيه بتكون فى البيت و ان المدرسه مكمله للبيت
و لو هيه غلط فمش مبرر اننا نسوق فيها
الاساس اللى اتعمل فى البيت بيفضل جوه الواحد

semsem يقول...

اهم حاجه تشد حيلك انت فى المذاكرة
انا كمان مكنش ليا ف موضوع رايحه المدرسه ده...لان دي الحقيقة للاسف
عموما مش هعمم بردو فى مدرسين بجد اخلاق وكويسين وزرعوا جوايا قيم ومبادىء مستحيل اتخلى عنها
خد بالك انت بس من نفسك وشد حيلك يا بطل
طمنى عملت ايه الترم الاول
اختك الكبيرة بس مش اوى هههههههه
سمسم:)

jejemam55@gmail.co يقول...

انا معاك ياعبد الرحمن ومع امواج فى ان مش كل المدرسين كده
انا اتخرجت من كلية تربيه عشان ابقى مدرسه اعلى الاخلاق والقيم قبل العلم
بس لو انت شخص صالح هتلاقى باقيت المدرسه مش كده

المدرس بيلاقى ضغوط جامده من مرتب مش بيكفى ومدير بينهى ويامر ومفتش بيدى جزى

وعيال مش مؤدبه
المؤسسات التعليميه عندنا عايزه اعاده بناء وهيكله من جديد


وربنا يصبرك وتخلص المدرسه على خير

Hosam Yahia حسام يحيى يقول...

ايه ياعم

اللى انتا كاتبه ده

مدرستكم حلوه خالص
للدرجه دى

دى كل عيوبها

ههههههههههههههههه

تحياتى

غير معرف يقول...

من طلب العلا ثم نام الليالي
فشل في كل شيء دون أن يبالي
ثم ندم على ما كان في الأيام الخوالي
وآخرته
يسرح بعربية فول قدام القهاوي

قلب أبيــض يقول...

بجد بجد

حاجة جميلة ياعبدوا


تحيا جمهورية مصر العالمية


وبقولك

اصبر يابنى

غيرك مش لاقى حاجة خالص


ارق تحياتى

قلب ابيض

نور جديد يقول...

السلام عليكم
ازيك يا كابتن
اولا احيي فيك اهتمامك بقضايا جيلك .. بجد و الله
ثانيا بعيدا عن جيلك فده اهتمام بقضية لم يتطرق اليها احد من قبل بهذه الدقة .. برافو برده يا كابتن
ثالثا بأه انا ليه رأي في الموضوع ده
يعني اهه بنحاول
انا لما كنت في المدرسة .. بص مكدبش عليك هي كانت صحيح مدرسة خاصة و محترمة بس برده كان فيها مشاكل
انا بأه كان مبدأي ايه و مازال اني انا صاحبة الحق و اقدر اجبر اي ظالم على نظامي فاروح المدرسة و اتكلم مع صحباتي و نتفق على الحضور عشان احنا عايزين نتعلم
كمان مبدأ تاني استغلال فرص بأه على قد ما اقدر
مثلا اتحاد طلاب .. مسابقات .. ورش عمل
كل ده و الله بيجيب نتيجة
و على فكرة مش بيضيع الوقت زي ما ممكن نتخيل
ربنا يعزك يا عبد الرحمن

موناليزا يقول...

انت هتتلكك هتروح المدرسة يعنى هتروح وهتذاكر وهتجيب مجموع كبير كمان ده الامل فيك وفى كل اصحابك يمكن انتوا اللى تغيروا نكستنا

عبدالرحمن الشافعي يقول...

رئـــــيسـة حزب الأحلام
أنا مش ارف أصلا مدرسة حضرتك إيه ؟؟؟
بس مدرستي هي الحديثة الإعدادية ...

شكرا على مرورك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

WhatEver?!!!
أنا مستني أهو موضوعك ...
وفي ناس شاطرة كتيييير ..ومش بياخدوا دروس ....علشان البيت عندهم بيواعوهم ....ودي نسبة قليلة في مصر ..
تقبلي تحياتي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

ومضات .. أحمد الجعلى
نورت يا دكتور المدونة ..انا كنت مستنيك بقالي كتير ...
وأنا سبق وقلت إن أنا مش هقدر أسيب التدوين دا إلا لما يكون حاجة صعبة قوي ....

شكرا على مرورك ....
ونشوفك بعدها بإذن الله ...
تحياتي لك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

صحفية روشة
نورتي المدونة ياصحفية يا روشة ...
البلد بااااظت ...وربنا المستعان ..

تحياتي لكي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

الجواز و سنينه
جزاكم الله خيرا على مرورك وتعليقك...
وكلامك صح ....
البيت هو العامل الأساسي لتفوق الطالب
وعاوز أقول إنك نورت المدونة
وتحياتي لك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

semsem
هههه كلنا كدة ...
تحياتي لكي ...
ونورتي المدونة ...
أخوكي الصغير .."مش صغير قوي "

عبدالرحمن الشافعي يقول...

من القلب ...
يا قلب ...انا قولت البلد باظت ...
ماعدشي فيه إحترام للمدرس ...
عمار يا مصر ...
تحياتي لك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

Hosam Yahia حسام يحى
حسام حبيبي ..
كيفك عامل إيه ..يا إبني مدرستنا دي فظييييييييييييييييعة
تقبل تحياتي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

شمس بكرة ...
هعهعههههههه
حلوة ...
تحياتي لكي

Abd El-fatta7 يقول...

ياخبر دي مش اختي بس اللي في تالته اعدادي برضو اللي شغاله بالنظرية دي

دا الجيل كلو

مهما كان ياعبدو اكيد ح تستفيد من وجودك في المدرسة

سيبك من اعمال السنة والكلام ده

حاول تحقق احسن استفادة من وقتك في المدرسة

حلوة النصايح دي اكيد سمعتها قبل كده...صح

عبدالرحمن الشافعي يقول...

قلب أبيض
نورت المونة يا قلب أبيض .....
وأنا والله صبرت كتييييير
ولكن سأصبر
تحياتي لك

عبدالرحمن الشافعي يقول...

Nour-Gedeed
جزاكم الله خيرا على تعليقك ...
أنا والله إستغليت كل الفرص الممكنة زز
غنتي عارفة غن انا ....رئيس إتحاد الطلاب في حي غرب المنصورة ....
ومش بروح المدرسة علشان ما فيش أي إهتمام
شكرا على تعليقك..
لكي مني أطيب التمنيات

عبدالرحمن الشافعي يقول...

monaliza
هي بالقوة ....ماشي ..مادام جت مع الموناليزا ..فلازم أروح ..بس يومين في الأسبوع ..
نياه نياه نياه
ههههههههه
تحياتي لكي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

Abd El-fatta7
يا عبده انا مهري نصااااايح ...ومش بقدر ..لازم أقف وأسمعها ..
هههه
شكرا على النصايح ..
تحياتي لك

منى يقول...

ازيك يا عبد الرحمن
فكرتنى بالذى مضى
يمكن زى ما بتقول فى مدرسين جايين يشتغلوا ومدرسين جايين بس عشان يقبضوا اخر الشهر
بس على ايامى كان برضه الطلبه بتغيب والمدرسين من ده على ده بس كنت بحب الاعدادى والثانوى جدا وازعل لما يبقى فيه اجازه واقضى اجازه نص السنه اكتئاب
فى الثانوى كنت بفضل اروح لحد ما المدرسين يزهقوا منى
بس كنت شايفه ده حقى
ب اكيد الزمن اتغير
ربنا معاك
تحياتى

محمد علي باشا يقول...

يا بودي إنت واحد من اللي إتأثروا بالتعليم الزبالة ده والدليل إنك قولت إزاي الطالب يطلع مؤدب والمدرس قليل الأدب أنا ممكن أكون موافقك على اللي إنت بتقوله إن المدرس مش محترم بس مش المفروض تقول على مدرس بيديك العلم ،،،، ده حتى الشاعر بيقول

قم للمعلم وفه التبجيلا
كاد المعلم أن يكون رسولا


ومينفعش اللي بنقوله
قم للمعلم وفه التلطيشا
كاد المعلم أن يكون شاويشا

وربنا يوفقك في شهادتك الإعدادية وتكون مرتب على الجمهوغية وخف شوية من حكاية الوزارة والحكومة ده وبلاش نجيب في الريس الوحشة في آخر أيامه
وأنا عن نفسي بكره المدرسه مش عشان اللي قولته لأ علشان بتخليني أصحى من تاسع نومه وعموما أنا مرحتش المدرسة من أول السنة غير مرتين والحمد لله إترفدت وأخدتها منازل بلا تعليم بلا كلام فاضي
ومتتأخرش المره الجاية في الكتابة

سلام

أنا مسلمة يقول...

مش عارفه أقولك إيه

بس أنا حاسه بالمشكله دى بجد لانى أختى فى إعدادى

وبجد بيجلى إحباط ويأس

وبشعر بالعجز ومش عارفه أعمل إيه

بس أنا رأى

لو المكان مش كويس والناس مش كويسه

المفروض مش نسيبهم

بالعكس نحاول ننصحهم وناخد بإيدهم

طبعا أنا بتكلم عن زمايلك مش المدرسين اللى الله العوض علينا فيهم

وخد بالك إنت هاتشد زمايلك لفوق

لكن لازم تكون ماسك فى حد يشدك إنت كمان لفوق

ربنا يوفقك وييسر لك أمرك

غير معرف يقول...

وانا الي كنت فكرك فكرك طلعت اتاريك اتاريك



محبتي

مشمش يقول...

قلبي عندك ياعبد الرحمن واحلي حاجة في البوست الشعر الي في الاخر دي ضحكني موت تحفة بجد انت عسل اوي ياعبد الرحمن ومع ذلك وكل الي بيحصل في المدرسة ربنا يخرجك منها علي خير ولازم تجتهد اكتر عشان مفيش حد يساعدك من المدرسين

Unknown يقول...

انا sasaاللى كنت على الياهو واقترحت فكرة المدونة عن غزة ان لسه مدون جديد من قريب ويا ريت تزورنى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

السلام عليكم
الصراحة انا مش عارفة اقولك اية
كل اللى قولتة صح صح
والالفاظ اليذيئة منتشرة بشكل فظيع

طلاب من أجل مصر يقول...

كلامك كله ..صح وصح..جدا
فيش طلاب بيرحوا المدرسة الوقتى خالص وانا زيك في تالته اعداي ومش بروح المدرسه برده
ممكن الواحد يروح المدرسه بس عشان ينكد على نفسه شوية ويرجع البيت تاني
لك مني كل الشكر والتقدير

تسنيم الريدي يقول...

مدونة رائعة وواضح ان محتواها جيد رغم سنك الصغير ... تمنياتي بالتوفيق

غير معرف يقول...

من بنت مصريه انا معاكم في اللي بيتقال و
علي الرغم من اني بطلع دائما من الاوائل علي المدرسه مع اني محبطه كتير من المدرسه لان المدرسه مش نظيفه والمدرسين مش محترمين علي الرغم من انهم بيكرروا ان التربيه فبل التعليم ولايوجد نظام حتي نمشي عليه ومعظم المدرسين بيكرهونا في الماده اما القليل هما اللي بيرفعوا من معنويتناوبيتكلموا معنا بصراحه وده اللي بيحصل في معظم المدارس وفي النهايه بتمني ان المدرسين يشغلوا ضميرهم شويه